W dzisiejszym tygodniu tematem domowych zajęć usprawniających proces widzenia będą ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Służyć do tego mogą dostępne prawdopodobnie w każdym domu, w którym mieszka przedszkolak gry typu „Memory” oraz układanki puzzlowe. Ważne, aby były dostosowane do wieku dziecka i jego możliwości wzrokowych, czyli, żeby elementy nie były zbyt małe, a obrazki wyraźne o mocno wysyconych barwach. Młodsze przedszkolaki chętnie zagrają w memory obrazkowe, starsze tj. 6- latki mogą już próbować grać w memory literkowe.
Propozycja zabawy ćwiczącej pamięć i spostrzegawczość:
Ustawiamy przed dzieckiem w szeregu kilka różnych elementów od trzech do sześciu (stopniowo, w miarę postępów dziecka możemy zwiększać ich ilość) np. małe autka, klocki o różnych kolorach (jeśli będziemy je nazywać głośno, przy okazji utrwalamy z dzieckiem ich nazwy), sztućce. Dajemy czas na zapamiętanie ich ułożenia ok. 10 – 15 sekund. Następnie prosimy, aby dziecko się obróciło i nie podglądało, a my w tym czasie zmieniamy ustawienie przedmiotów, albo nie J. Zadaniem dziecka jest ustawienie przedmiotów w ich pierwotnej kolejności. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy, za każdym razem ustawiając przedmioty inaczej.
Koordynację wzrokowo – ruchową możemy rozwijać poprzez:
Życzę miłej zabawy i nie zapominajmy o pochwałach za chęci, a nie efekty.
Sylwia Tłustochowicz- tyflopedagog:)