AAAA+
42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Propozycje zajęć tyflopedagog
Dodano: 2020-03-27 11:41:25

W dzisiejszym tygodniu tematem domowych zajęć usprawniających proces widzenia będą ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Służyć do tego mogą dostępne prawdopodobnie w każdym domu, w którym mieszka przedszkolak gry typu „Memory” oraz układanki puzzlowe. Ważne, aby były dostosowane do wieku dziecka i jego możliwości wzrokowych, czyli, żeby elementy nie były zbyt małe, a obrazki wyraźne o mocno wysyconych barwach. Młodsze przedszkolaki chętnie zagrają w memory obrazkowe, starsze tj. 6- latki mogą już próbować grać w memory literkowe.

Propozycja zabawy ćwiczącej pamięć i spostrzegawczość:

Ustawiamy przed dzieckiem w szeregu kilka różnych elementów od trzech do sześciu (stopniowo, w miarę postępów dziecka możemy zwiększać ich ilość) np. małe autka, klocki o różnych kolorach (jeśli będziemy je nazywać głośno, przy okazji utrwalamy z dzieckiem ich nazwy), sztućce. Dajemy czas na zapamiętanie ich ułożenia ok. 10 – 15 sekund. Następnie prosimy, aby dziecko się obróciło i nie podglądało, a my w tym czasie zmieniamy ustawienie przedmiotów, albo nie J. Zadaniem dziecka jest ustawienie przedmiotów w ich pierwotnej kolejności. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy, za każdym razem ustawiając przedmioty inaczej.

Koordynację wzrokowo – ruchową możemy rozwijać poprzez:

  • kolorowanie w obrębie konturu różnej wielkości,
  • rysowanie po śladzie, łączenie kropek,
  • wycinanie po linii prostej i krzywej,
  • zabawy z piłką, balonem, woreczkiem – podrzucanie, łapanie, toczenie, rzut do celu;
  • kreślenie linii, łuków, kół, szlaczków – w powietrzu, na papierze, tablicy, w piasku, na dywanie (kredką, ołówkiem, palcem, pędzlem, pisakami, patyczkiem, dłonią),
  • malowanie oburącz na dużych powierzchniach – np. kartonach przyklejonych taśmą klejącą na drzwi lub na tablicy magnetycznej (odwzorowywanie kształtów, linii, figur);
  • obrysowywanie szablonów, wycinanie ich, kopiowanie, zamalowywanie;
  • labirynty,
  • ćwiczenia ma materiale obrazkowym (układanie obrazka z części według identycznego wzoru, uzupełnianie brakującej części obrazka, dobieranie par jednakowych obrazków).

Życzę miłej zabawy i nie zapominajmy o pochwałach za chęci, a nie efekty.

 

                                                                                        Sylwia Tłustochowicz- tyflopedagog:)