42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa I

Zapraszamy Rodziców do kontaktu poprzez maila grupowego GRUPA.I@interia.pl

Temat tygodnia: „Święto Rodziców”- 25.05- 29.05

Zabawy i ćwiczenia codzienne:

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

PONIEDZIAŁEK

Oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych.

Dzieci pokazują zdjęcia swojej rodziny, omawiają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Podają imiona swoich bliskich. Mówią, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny.

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Rodzina.

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest ma... (rodzina)

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Dzień rodziców.

Książka (s. 70–71) dla każdego dziecka.

Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.

Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.

– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!

– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.

– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.

Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).

– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kie­szeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.

Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).

– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.

– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.

Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.

Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.

Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cie­plutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.

W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.

Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami.

Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.

– Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?

– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?

– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?

– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?

– Co lubisz robić z mamą?

– Co lubisz robić z tatą?

Lepienie tortu z plasteliny.

Plastelina, podkładka.

Dzieci rozgrzewają plastelinę w dłoniach i lepią z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu.

 

WTOREK

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki  ZoZi - Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!

Uczyliście mnie chodzić

Uczyliście mnie mówić

Jak się zachowywać

Jak zwracać się do ludzi

Ja mogę na Was liczyć

Wiem, że mi pomożecie

Najlepszych mam rodziców

Na całym wielkim świecie

Dziękuję mamo, dziękuję tato,

Za każdą zimę, za każde lato

Dziękuję mamo, dziękuję tato

Za to, że macie dla mnie czas

Bardzo kocham Was

A najpiękniejsze chwile

Są kiedy mnie tulicie

Dajecie mi buziaki

Idziemy tak przez życie.

Co mogę dla Was zrobić?

Jak mogę się odwdzięczyć

Jesteście w moim sercu

Będziecie w mej pamięci.

Nauka refrenu piosenki Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato fragmentami, metodą ze słuchu.

Dziękuję mamo, dziękuję tato,

Za każdą zimę, za każde lato

Dziękuję mamo, dziękuję tato

Za to, że macie dla mnie czas

Bardzo kocham Was

 

Zabawa ruchowa Spacer z rodziną.

Dzieci stoją w rozsypce w sali i pokazują ruchem historyjkę:

             Dzieci:

Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku.                                  maszerują w miejscu,

Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu,                                przeskakują z nogi na nogę,

przy alei stoi parkowa ławeczka.                                                                 wykonują przysiad,

Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę.                        podskakują tak jak wiewiórka,

Przysiadamy na kolejnej ławce                                                                   wykonują przysiad,

i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej.                      wykonują kolejne przysiady,

Idziemy jednak dalej.                                                                                  maszerują w miejscu,

Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak.                                                            rozglądają się z ręką przy czole,

Wracamy do domu i odpoczywamy.                                          dzieci siadają lub kładą się na dywanie.

 

 

ŚRODA

Rozmowa z dziećmi Co robi moja mama? Co robi mój tata?

Obrazki kobiet oraz mężczyzn wykonujących różne zawody.

Rozmawiamy z dziećmi o pracy, jaką wykonują ich mamy oraz tatusiowie. Nazywają czynności, jakie wykonują panie/panowie na obrazkach.

Praca plastyczna „Moja rodzina”

Dzieci rysują swoją rodzinę.

 

CZWARTEK

Zabawa konstrukcyjna Budujemy domy dla naszych rodzin.

Klocki różnej wielkości i rodzaju.

Dzieci budują domy dla swojej rodziny, nazywają pomieszczenia w domach, liczą pokoje.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina.

Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.

Piękny uśmiech, dobre serce;

wszystko umie zrobić sama.

Kocha mnie najbardziej w świecie.

To jest właśnie moja mama!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Zawsze chętnie mi pomagasz,

kiedy jesteś obok, tato.

Z Tobą czuję się bezpiecznie.

Kocham Ciebie właśnie za to!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham ciebie i nasz dom.

Dom to miejsce wyjątkowe.

Może być na końcu świata!

Najważniejsza jest rodzina,

czyli mama, ja i tata!

Ta, to, ti, ta, ti, tom!

Kocham mamę, tatę, dom.

Praca plastyczna Kwiaty dla mamy

Kwiatki z foremek do muffinek https://zabawatopodstawa.wordpress.com/2016/05/31/laurka-kwiatki-z-foremek-do-muffinek/

 

PIĄTEK

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Jesteśmy razem!

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę –

sama ją namaluje.

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej bym nie dał rady -

obydwaj kochamy tatę!

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

Oznacza miłość, wspólnotę…

Jakie to słowo?

RODZINA!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

−−Co dziecko podaruje mamie?

−−Co dzieci zrobią dla taty?

−−Co to jest rodzina?

−−Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?

Karta pracy, cz. 2, nr 17

Dzieci:

-oglądają obrazki i mówią, co robią tata i mama Olka i Ady,

-naklejają obok obrazków zdjęcia przedmiotów potrzebnych do wykonania danej czynności,

-nazywają przedmioty przedstawione na zdjęciach i określają, do czego są potrzebne  

Kończenie zdań – wypowiedzi dzieci na temat rodziny.

Prosimy, aby dzieci dokończyły zdania (przykłady):

Lubię moją rodzinę, bo...

Z moją rodziną najbardziej lubię...

Moja rodzina to...

==================================================================================================================================

Temat tygodnia: „Las”- 18.05- 22.05

Zabawy i ćwiczenia codzienne:

Zabawa ruchowa Drzewa.

Nagranie dowolnej muzyki, dzieci poruszają się swobodnie. Na hasło  Wiatr – dzieci zatrzymują się. Są drzewami, unoszą ręce do góry i poruszają nimi jak gałęziami.

Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Jeż i lis.

Dzieci powoli poruszają się na czworakach jak jeże. Na hasło Uwaga, lis!, jeże zwijają się w kulkę. Ćwiczenie powtarzamy.

Ćwiczenia logopedyczne.

Lusterko dla każdego dziecka.

Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich roz­ciągnięcie).

W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywa­nia warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwo­nego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci doty­kają językiem każdego zęba.

PONIEDZIAŁEK

Słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków)

Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej. Na koniec pytamy, dokąd przeniosła dzieci ta muzyka, z jakim miejscem im się skojarzyła.

 https://www.youtube.com/watch?v=vY6wBDCBtzU

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa.

Zdjęcia drzew, o których jest mowa w wierszu oraz zdjęcie jałowca.

Rozmowa na podstawie wiersza:

- Które drzewa są wymienione w wierszu?

- O co kłóciły się drzewa?

- Kto je pogodził?

- Co powiedziała młoda sosna?

- Jak zareagowały drzewa?

Ćwiczenia oddechowe Liście

Liść dla każdego dziecka

Dzieci kładą liście na dłoni, wciągają powietrze nosem, wypuszczają powietrze ustami. Starają się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawy powtarzamy kilkakrotnie.

Zapoznanie z budową drzewa https://www.youtube.com/watch?v=ntIuHypyTeE

 

WTOREK

Zabawa ruchowa Taniec drzew

Nagranie spokojnej melodii

Drzewa powoli rosną- dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.

Drzewa poruszają gałęziami- dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.  

Wiatr przechyla małe drzewka- dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.

Wyrosła piękna korona drzew- dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.

Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca- dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkiem palców(tworzą koronę drzew), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.

Rysowanie bez odrywania kredki od kartki na temat: Drzewa

Dzieci próbują rysować po śladzie bez odrywania kredki od kartki.

Podczas tej zabawy dzieci rozwijają drobne ruchy rąk.

Oglądanie filmu Spacer po lesie

https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs

Rozmowa na temat filmu:

- prosimy, aby dzieci wymieniły skarby lasu jakie znają (zwierzęta, owoce, drzewa)

- czy jedliście kiedyś owoce leśne, np.: jagody, jeżyny, poziomki?

- jak należy zachowywać się w lesie?

Oglądanie ilustracji grzybów.

Dzieci oglądają ilustracje, podają nazwy znanych im grzybów, porównują ich wygląd: kształt, kolor.

Wykonanie pracy plastycznej Grzybki z warzyw

Potrzebujemy: farby plakatowe, zapałki lub wykałaczki, ziemniak, pietruszka.

https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2018/09/jesienne-grzybki.html

 

ŚRODA

Oglądanie historyjki obrazkowej przedstawiającej etapy rozwoju rośliny (ilustracje znajdują się na mailu grupowym).

Historyjka obrazkowa ilustrująca etapy wzrostu rośliny.

Określenie, co było najpierw, co potem i co na końcu. Omówienie obrazków przez dzieci i ułożenie ich we właściwej kolejności, odpowiedź na pytanie: Co jest potrzebne roślinie do życia? (woda, ziemia, światło).

Oglądanie owoców lasu.

Owoce lasu: poziomki, jagody, jeżyny.

Dzieci oglądają owoce, określają ich kolor, wielkość ewentualnie smaki, nazywają je.

Wykonanie koktajlu owocowego.

 

CZWARTEK

Zabawa paluszkowa Idzie, idzie jeż…

Idzie, idzie jeż                               palcami obu rąk naśladują drobne ruchy chodzenia

- ten prawdziwy zwierz.

Nóżkami tup, tup                         palcami obu rąk stukają w podłogę,

I pod listek- siup!                        obie dłonie nakładają na siebie, jedna na drugą.

Słuchanie opowiadania Dąb Olek (na podstawie opowiadania P. Be­ręsewicza).

Rozmowa na podstawie opowiadania:

- co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?

- jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?

- jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?

- dlaczego ma takie imię?

Kolorowanie rysunków

Dla każdego dziecka: rysunek drzewa, kredki. 

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-drzewo.html#

 

PIĄTEK

Quiz ekologiczny Przedszkolak w lesie

Obrazki z uśmiechniętą i ze buzią.

Jeśli dzieci uważają, że zdanie jest prawdziwe, pokazują obrazek z uśmiechniętą buzią; jeśli zdanie jest fałszywe – obrazek ze smutną buzią.

W lesie wolno krzyczeć.

W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy rośliny.

W lesie można obserwować przyrodę.

Osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców, to leśniczy.

W lesie można rysować po drzewach.

Wycieczka z rodzicami do lasu lub większego zbiorowiska drzew.

Uświadomienie dzieciom roli jaką w życiu człowieka i zwierząt odgrywa las: „produkcja" świeżego powietrza, prawidłowe ukształtowanie terenu, ochrona przed wysuszeniem gleby, schronienie dla zwierząt. Poznanie przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami. W trakcie spaceru przypomnienie dzieciom zasad zachowania i bezpieczeństwa w czasie pobytu w lesie

==================================================================================================================================================

Temat tygodnia: „Łąka w maju”- 11- 15.05.2020

Zabawy i ćwiczenia codzienne:

Zabawa muzyczno-ruchowa Poruszamy się jak...

Dzieci pokazują, w jaki sposób porusza się każdy z nich:

motyl dzieci biegają i machają rękami,

konik polny dzieci skaczą obunóż,

bocian dzieci unoszą zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,

żaba dzieci podskakują jak żaby (z przysiadu podpartego).

Zabawę powtarzamy, aby dziecko miało okazję naśladować każdego mieszkańca łąki.

Zabawa ruchowa Ślimak.

Dziecko recytują rymowankę i rysuje spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywa­nie, w powietrzu, na plecach kolegi (koleżanki).

Ślimak, ślimak, wystaw rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty

– od kapusty będziesz tłusty.

 

PONIEDZIAŁEK- „Mieszkańcy łąki”

Oglądanie zdjęć, książek z obrazkami łąki i jej mieszkańców.

Zdjęcia, książki związane tematycznie z łąką. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające łąkę i jej mieszkańców.

Ćwiczenia oddechowe Motyle nad łąką.

Obrazki przedstawiające łąkę, motyle wycięte z kolorowego papieru, słomki.

Zadanie dzieci polega na przeniesie­niu papierowych sylwet motyli na obrazek łąki za pomocą słomek. Dzieci kładą słomki na sylwetach motyli, wciągają powietrze i przenoszą sylwety w ten sposób nad łąkę. Powtarzają tę czynność dotąd, aż wszystkie motyle będą nad łąką.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka.

Książka (s. 68–69) dla każdego dziecka.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

Gdzie mieszkają myszy polne?

O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza.

Lśni na niebie

w dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)

Poznawanie nazw kolorów tęczy.

Prezentujemy obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą. Chętne dzieci liczą, ile jest kolorów tęczy. Pytamy dzieci, czy wiedzą, kiedy na niebie pojawia się tęcza. Tłumaczymy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.

Wspólna praca plastyczna Tęcza nad łąką.

Duży arkusz papieru, farby w tubkach, talerzyki i widelce jednorazowe, okładki z bloku technicznego.

Przygotowujemy farby, wyciskając je z tubek na talerzyki jednorazowe. Dzieci mają za zadanie nama­lować łąkę bez używania pędzli. Wykonują trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Malują kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę. Na koniec malują motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dło­nie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowują palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie jako chmury.

 

WTOREK „Biedroneczki

Wprowadzenie – omówienie wyglądu biedronki.

Obrazek biedronki. Zadajemy pytania: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda?

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Mała biedroneczka (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).

https://www.youtube.com/watch?v=BeLMx4273_E

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Gdzie latała mała biedronka?

Ile kropek miała mała biedroneczka?

Jakie zwierzęta spotkała na łące?

Co powiedziało jej każde zwierzątko?

••Nauka refrenu piosenki Mała biedroneczka fragmentami, metodą ze słuchu.

Kolorowanka „Biedronka”

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/urocza-biedronka

 

ŚRODA- „Co dzieje się na łące”

Zabawa dydaktyczna Policz, ile jest…

Koperty z liczmanami – sylwetami owadów, duża kostka do gry z oczkami.

Dzieci otrzymują koperty, w których są liczmany – sylwety owadów, podają ich nazwy.  Dzieci wyjmują z kopert tyle liczmanów, ile oczek jest wyrzucone na kostce.

Zabawa dydaktyczna Rodzina pająków.

Talerzyki papierowe z różną liczbą kropek (po 4 lub 5) dla każdego dziecka, czarna farba, flamastry, mokre chusteczki.

Dzieci odbijają na talerzykach papierowych kciuk zamoczony w farbie tyle razy, ile jest kropek. Po odbiciu kciuków wycierają ręce mokrymi chusteczkami. Następnie dorysowują flamastrami odnóża, czułki i oczy pająków, pamiętając, że pająki po każdej stronie mają cztery odnóża. Na talerzyku do­rysowują pajęczynę.

Karta pracy, cz. 2, nr 16

 

CZWARTEK- „Kwiaty majowej łąki”

Zabawa z pokazywaniem Wianek dla mamy.

Dzieci pokazują ruchem słowa opowiadania:

Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty,                     unoszą dłonie od podłogi w górę,

pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki.                          unoszą dłonie do nosa, robią wdech nosem,

Dzieci przyszły na łąkę                                                        maszerują po sali,

i nazrywały kwiatów,                                                            wykonują ruch zrywania kwiatów,

z których uplotły wianek dla mamy.                                    robią młynek przedramionami przed sobą,

Zaniosły mamie niespodziankę,                                         maszerują w miejscu, łączą dłonie na wysokości piersi,

a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła.                       splatają ręce na wysokości ramion.

Oglądanie roślin łąkowych Zielnik.

Zdjęcia, książki związane tematycznie z kwiatami, które rosną na łące.

Improwizacja ruchowa do muzyki poważnej Nad pięknym modrym Dunajem.

https://www.youtube.com/watch?v=SeI173pdGaw

Różdżka, nagranie utworu Nad pięknym modrym Dunajem.

Czarodziejską różdżką zamieniamy dzieci w kwiaty, które tańczą w słońcu. Dzieci stoją w miejscu i ru­chem ciała oddają nastrój muzyki.

Praca plastyczna „Stemplowana łąka” https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc

 

PIĄTEK- „Jak tu pięknie i wesoło”

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−−Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

−−Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

−−Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

Rozwiązywanie zagadek.

Obrazki: bociana, żaby, ślimaka, motyli, maków.

Ma długie nogi i dziób czerwony,

wrócił niedawno z dalekiej strony.

Z żabkami raczej niechętnie gada,

taka to jego największa wada! (bocian)

Skaczą zielone po majowej łące,

ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)

Wolno sunie, hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Ma go ciągle na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

Gdy zaświeci słonko

nad majową łąką,

wesoło latają

i kolorowe jak one

kwiaty odwiedzają. (motyle)

Z łąki do bukietów trafiają,

i piękny, czerwony kolor mają. (maki)

Praca plastyczna Owady na łące.

Plastelina lub glina, zielona krepina, nożyczki, tektura lub sztywny karton.

Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują mini ma­kietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają na niej swoje prace.

=============================================================================================================================

Temat tygodnia: „Moja ojczyzna”- 04- 08.05.2020

Zabawy i ćwiczenia codzienne:

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

PONIEDZIAŁEK- „Biało- czerwona flaga”

 Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla każdego dziecka.

Kolory flagi – rodzic podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszczają na dolną wargę.

Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dzieci poruszają językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.

Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dzieci naśladują osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów le­gendy. Przyklejają szeroko ułożony język do podniebienia i odbijają go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.

Orzeł – dzieci wysuwają język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i poruszają nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.

Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dzieci wysuwają język do przodu i poruszają nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę.

Ćwiczenia spostrzegawczości Segregujemy zakrętki.

Zakrętki plastikowe w różnych kolorach.

Dzieci segregują zakrętki według kolorów. Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.

Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski.

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.

Wisi wysoko.

Biało-czerwona.

Często z wiatrem musi się zmagać.

To symbol Polski, to nasza… (flaga).

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.

Książka (s. 66–67) dla każdego dziecka.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce:

- Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?

- Jakie kolory ma flaga Polski?

- Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

- Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

- Co udekorowali rodzice chorągiewkami?

-Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?

- Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Karta pracy, cz. 2, nr 15

 

WTOREK- „Przyroda w mieście”

Ćwiczenia ortofoniczne Odgłosy przyrody.

Dzieci powtarzają za N.: bzyczenie osy (bzzz, bzzz), odgłos wiatru (fiu, fiu), chód konia (kląskanie). Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).

Zabawa relaksacyjna Odpoczynek na łonie natury.

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków), odtwarzacz CD.

Dzieci kładą się na plecach i słuchają poniższej opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).

Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapa­nie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Jestem Polakiem”

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&fbclid=IwAR1seH9cHpsF_jH0gK7ASDnRuuZgvoYbBLbzGMUy8nZ3ytcMOYjSlH6xj8

Nauka refrenu piosenki.

Zabawa plastyczna Tak wygląda osiedle w mieście.

Kartki A3, kredki, kolorowe obrazki z elementami przyrody (kwiatami, krzewami, drzewami).

Dzieci rysują kilka bloków (prostokątów z kwadratowymi oknami) lub domów. Następnie dzieci uzupełniają powstałe rysunki o elementy przyrody – same rysują dodatkowe elementy, przyklejają obrazki, obrysowują kwiaty i choinkę.

 

ŚRODA- „Warszawa- nasza stolica

Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.

Pytania:

Gdzie mieszkała Syrenka?

Co zrobił Syrence kupiec?

Kto uratował Syrenkę?

Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

Praca plastyczna „Syrenka”

Dzieci kolorują rysunek Syrenki.

https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/syrenka-warszawska-kolorowanka-aa-JJSP-fued-DKHg.html

Ćwiczenia grafomotoryczne Wisła.

Tacki z piaskiem lub drobną kaszą.

Dzieci rysują palcami na tackach z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz...

 

CZWARTEK- „ Kolory flagi”

Zabawa dydaktyczna Dzień Flagi.

Flaga Polski, obrazki przedstawiające flagi państw, w tym Polski.

Demonstrowanie  dzieciom flagę Polski i rozmowa o symbolice barw narodowych, o tradycji wywieszania flagi z okazji świąt państwowych i że 2 maja jest Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Pytanie, gdzie dzieci widziały flagę Polski. (Np. podczas dekoracji medalami sportowców polskich). Dzieci rozpoznają flagę Polski wśród kilku różnych obrazków flag.

Nasza flaga – przybliżenie informacji na temat flagi Polski.

Pokazujemy dzieciom flagę Polski. Następnie prezentujemy dzieciom zdjęcia z uroczystości, np. pań­stwowych, na których jest widoczna flaga naszego kraju.  Może skorzystać z publikacji Biało-czerwona na stronie MEN, ze strony internetowej:

http://www.kuratorium.waw.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciel/informacje-biezace/11343,Dzien-Flagi-publikacja-Bialo-czerwonaquot.html

Flaga państwowa – flaga, której mogą używać zarówno władze i instytucje państwowe, jak również obywatele i instytucje prywatne.

Flaga państwowa z godłem – drugi wariant polskiej flagi państwowej. Ma dwa pasy poziome – u góry biały, u dołu czerwony, i herb Rzeczypospolitej Polskiej, nazywany obecnie godłem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej, pośrodku pasa białego.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja Ojczyzna.

Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza go, a dzieci za nim, fragmentami: Ho, ho, ho, he, he, he! Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

 

PIĄTEK- „Polskie symbole narodowe”

Słuchanie wiersza E. Stadmüller Kim jesteś?

Rozmowa na podstawie wiersza.

– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

Słuchanie hymnu narodowego.

Nagranie Mazurka Dąbrowskiego, odtwarzacz CD.

Zwrócenie uwagi, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Wysłuchanie nagranie hymnu – dzieci słuchają, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania wyjaśniamy, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.

Podsumowanie zajęć – zabawa w kończenie zdań.

Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dzieci je kończą (może to zrobić wybrane dziecko lub wszystkie dzie­ci, chórem).

Kraj, w którym mieszkam, to...

Godło Polski przedstawia...

Flaga Polski ma dwa kolory: ...

Gdy słyszymy hymn, musimy...

Nasze symbole narodowe to...

=========================================================================================================================================

27.04.2020- 30.04.2020

Temat tygodnia: „Moja miejscowość, mój region”

Zabawy i ćwiczenia codzienne.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

PONIEDZIAŁEK- „Moja okolica mnie zachwyca”

Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z Częstochowy i najbliższej okolicy.

Dzieci nazywają miasto, w którym mieszkamy (powtarzamy, że mieszkamy w Częstochowie). Nazywają też z pomocą Rodzica ważniejsze, bardziej znane obiekty.

Zabawa konstrukcyjna Moja miejscowość.

Dzieci budują z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

- W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.

- Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od

zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.

- Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.

- Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

- Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.

- Krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.

- Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

 

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki.

Książka-ilustracje (s. 64–65)

 Rozmowa  na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?

Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

Słuchanie z zamkniętymi oczami utworu F. Chopina Mazurek As-dur.

W celu odtworzenia utworu F. Chopina  można skorzystać ze strony internetowej:

http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/1

Improwizacja ruchowa do utworu F. Chopina

Karta pracy cz.2 str. 14

 

WTOREK- „Jesteśmy uprzejmi wobec innych”

 

Ćwiczenia słuchowe Co słychać wokół nas?

Uważne słuchanie odgłosów wokół. Jeśli ich nie ma (lub są niewyraźne), Rodzic. może sam je stworzyć (np. postukać w podłogę). Następnie dzieci opowiadają, co słyszały.

Osłuchanie z piosenką Piosenka Bardzo Kulturalna

https://www.youtube.com/watch?v=-JIrvxJheRA

Rozmowa na temat piosenki

 -  Jakie ważne słowa są wymienione w piosence?

-   Kiedy używamy tych magicznych słów?

-   Dlaczego te słowa są ważne?

 Podkreślenie roli tych słów w codziennych kontaktach między ludźmi. Dzieci podają przykłady sytuacji, w których powinno się użyć słów: przepraszam, dziękuję, proszę.

Nauka refrenu piosenki.

Ćwiczenia warg.

Kiedy Rodzic podaje przykład właściwego zachowania się wobec drugiej osoby (np. podzielenie się zabawką, podanie chusteczki kiedy ktoś płacze itp.) – dzieci szeroko rozchylają usta, pokazując zęby. Kiedy Rodzic poda przykład niewłaściwego zachowania (np. dokuczanie koledze), dzieci tworzą dziobek

ZABAWY BADAWCZE:

  • Zabawa badawcza Co jest słodkie, a co słone?

Dwie szklanki z ciepłą wodą, dwie łyżeczki, sól, cukier.

Dzieci wsypują produkty do kolejnych szklanek i mieszają je łyżeczkami. Rodzic pyta o to, dlaczego ich zdaniem cukier i sól zniknęły. Dzieci próbują powstałych roztworów, określając ich smak.

  • Zabawa Kto tu mieszka?

Wiadereczko z ziemią

Rodzic  pyta, co się w nim znajduje. Po odpowiedzi zadaje kolejne pytanie: Jakie zwierzęta mieszkają w ziemi?

  • Zabawa badawcza Powietrze jest bardzo ważne.

Dwa słoiki różnej wielkości, dwie małe świeczki (typu tealight), dwa talerzyki, zapałki/zapalniczka.

Rodzic stawia świeczki na talerzykach i podpala ich knoty. Następnie przykrywa je słoikami i wspólnie z dziećmi obserwuje, gdzie świeczka zgaśnie szybciej. Dzieci mogą podać swoje wnioski. Rodzic może wytłumaczyć, że tam, gdzie był mniejszy słoik, było mniej tlenu, a w większym słoiku było go więcej.

  • Zabawa językowa Jaki jest ogień?

Świeczka, zapałki/zapalniczka.

Rodzic podpala knot świeczki i stawia ją w bezpiecznej odległości od dzieci. Zadaje pytanie: Jaki jest ogień? Słucha wypowiedzi dzieci.

 

ŚRODA- „ Domy i domki”

Zabawa popularna Maszerują dzieci drogą.

Maszerują dzieci drogą,                dzieci maszerują w miejscu,

raz, dwa, trzy!                                wyklaskują rytmicznie,

Lewą nogą, prawą nogą,               wystawiają do boku lewą nogę i prawą nogę,

raz, dwa, trzy!                                wyklaskują rytmicznie,

A nad drogą słonko świeci             wznoszą obie ręce wysoko w górę,

i uśmiecha się do dzieci,                 obracają się wokół własnej osi,

raz, dwa, raz, dwa, trzy!                 wyklaskują rytmicznie.

 

 Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość

 Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

Zabawa plastyczna Dorysuj brakujące elementy.

Rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna z brakującymi elementami.

Dzieci kończą rysować zgodnie z poleceniami

Pomiędzy oknami dorysujcie drzwi.

Na dachu dorysujcie komin.

Przed domem narysujcie chodnik.

Obok domu dorysujcie garaż.

Nad domem – słońce.

Za domem rośnie las

Nauka na pamięć fragmentu wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość.

Rodzic kilkakrotnie recytuje ostatnią zwrotkę wiersza, a dzieci ją powtarzają. Zwrócenie uwagi na fakt, że ważniejsze od tego, w jakim domu mieszkamy, jest to, aby w tym domu panowały miłość i zgoda.

 Czy to miasto, czy też wioska,

wielkie bloki, małe domy,

najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Zabawa dydaktyczna Od najmniejszego do największego.

Trzy kwadraty, trzy trójkąty różnej wielkości , wycięte z kolorowego papieru,

Dziecko układa z nich  domy różniące się wielkością i  wskazuje najmniejszy dom, największy dom.

Zabawa dydaktyczna Duży, średni, mały.

Dzieci układają domki rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego) i przyklejają je na kartce. Głośno nazywają domki: duży, średni, mały.

Ćwiczenia językowe. Kończenie zdania Lubię mój dom, bo…

Ćwiczenie sprawności manualnej – Droga do przedszkola.

Dzieci lepią z plasteliny cienkie wałeczki, łączą ze sobą, tworząc na dużym kartonie lub ceracie drogę , która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.

 

CZWARTEK- „Najpiękniejszy dom”

 Ćwiczenia oddechowe Idziemy do przedszkola.

Słomka , piłeczka pingpongowa lub inna, lekka

Każde dziecko po kolei ma za zadanie przeprowadzić piłeczkę wyznaczoną trasą na dywanie (drogą

do przedszkola) za pomocą słomki. Dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami przez słomkę, kierując piłeczką.

Burza mózgów: kończenie zdania: W Częstochowie lubię/nie lubię…

Układanie puzzli przedstawiających Częstochowę (fragment, jakiś obiekt -zdjęcie, pocztówka pocięte na 3-4 części0

Zabawa językowa Symbole Częstochowy. Oglądanie herbu, flagi, charakterystycznego znaku naszego miasta. Opisywanie, co znajduje się w  herbie. Próby  posługiwania się krótkimi zdaniami, gromadzenie jak największej liczby określeń

Zabawa ruchowa z piłką Podaj do mnie.

Podawanie sobie piłki w wybrany sposób, np. kopiąc lekko nogą lub rzucając.

Mini Quiz dydaktyczny Moje miasto

Dzieci potwierdzają prawdziwość zdań/informacji przez głośne wypowiedzenie słowa Tak, a nieprawdę poprzez głośne wypowiedzenie słowa Nie.

- Miasto, w którym mieszkam nazywa się Północ.

- Miasto, w którym mieszkam to Częstochowa.

- Częstochowa ma swój herb.

- W herbie Częstochowy jest brama, lew i orzeł  (informacja dla dorosłych niedawno herb został zmieniony i zamiast kruka jest orzeł).

- Jasna Góra to mały domek.

- Jasna Góra to klasztor z wysoką wieżą, itp.

Praca plastyczna Moje miasto (wspólna praca rodzinna)

Arkusz brystolu formatu A3lub większy kartki z papieru kolorowego, gazety, nożyczki, kleje, kredki pastelowe lub inne, kawałki bibuły, ilustracje, zdjęcia (wg własnej inwencji)

Wspólne ustalenie, jakie miejsca  dziecko chce przedstawić na obrazku i w jaki sposób go wykona. Dzieci wycinają lub wydzierają z papieru i gazet domy, bloki, szkołę, przedszkole, postacie ludzi, samochody, przyklejają zdjęcia, bibułę jako ulice. Pastelami lub kredkami dorysowują charakterystyczne obiekty znajdujące się w najbliższej okolicy.

===============================================================================================================================================

20.04.2020- 24.04.2020

Tematyka tygodnia: Dbamy o przyrodę
Ćwiczenia poranne (na cały tydzień)

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Poniedziałek

Ćwiczenia konstrukcyjne- Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, cecha)

Ćwiczenia logopedyczne: usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

rzeka- dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu-  poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki:  plum, plum, plum;

rybki- naśladują rybki które wyskakują  z wody-  unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, powtarzają to;

pszczółki-  naśladują ruchy latających pszczół-  opierają język o  wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów;

miód- dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się-  prowadza język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze

czyste powietrze- dzieci wdychają świeże powietrze- wciągają powietrze nosem a wypuszczają ustami

wąż-  dzieci naśladują odgłos syczenia węża na  głosce sssssss- opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do  uśmiechu

Opowieść ruchowa: „Wiosenna pobudka”

Dzieci kucają lekko pochylają głowy i zamykają  oczy. Dorosły  rozpoczyna opowiadanie.”  Jesteście pączkami wiosennych kwiatów, które są uśpione porannym chłodem. A gdy poranne słońce dotyka swoimi promykami każdego kwiatu wtedy budzą się, prostują i rosną – dzieci wstają ręce mają opuszczone.  Promienie słońca są coraz cieplejsze i weselsze, zapraszają kwiaty do zabawy -  dzieci unoszą powoli ręce w górę i odchylają je lekko do tyłu – rozchylą  płatki do słońca, powoli obracają się w kole. Zmęczone zabawą , z nadejściem nocy, zamykają płatki i  idą spać – dzieci opuszczają ręce, kucają i zamykają oczy.

Zagadka B. Szelągowskiej „Śmieci”

O porządek trzeba dbać,

Wiedza o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

Każdy wrzuca …(śmieci)

Słuchanie opowiadania E. Stadmuller pt: „Smok Sergiusz”

Rozmowa na podstawie opowiadania:

-  Co lubił robić smok Sergiusz?

-  Co smuciło smoka?

-  Jaki sen miał Olek?

- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

-  W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

Ćwiczenia językowe  „Trudne słowa”

Obrazki przedstawiające  sposoby ochrony przyrody;

Dorosły wyjaśnia sposoby ochrony przyrody, tłumaczy trudne dla dzieci pojęcia;  segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.

Praca plastyczna- „Kolorowe obrazki z  zakrętek”

Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.

Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny braku­jące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.

 

Wtorek

Ćwiczenia  oddechowe  „Rybki w wodzie”

Słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

Dzieci za pomocą słomek umieszczają papierowe rybki w wodzie (słoiku z  wodą). Mogą przenieść tam kilka rybek.

Zabawa twórcza-  „Co słychać w lesie?”

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiewu ptaków).

Dzieci kładą się na plecach i przez krótki czas w ciszy słuchają odgłosów lasu. Następnie przeciągają się, siadają i odpowiadają na pytania: „Co słychać w lesie?’

Słuchanie piosenki o tematyce ekologicznej

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Świat w naszych rękach - eko piosenka

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody

Dziecko otrzymuje miseczkę z wodą i słomkę, wg, instrukcji dorosłego  próbuje zrobić fale na wodzie( dmucha delikatnie na powierzchnię wody),  puszcza bąbelki( zanurza słomkę  i dmucha w  nią).

Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta leśne”

Obrazki zwierząt leśnych (dzika, lisa, wilka itp.) i innych (żyrafy, słonia, kota itp.)

Dzieci, z jednej strony umieszczają obrazki zwierząt żyjących na co dzień w lesie, a w drugiej – pozostałe obrazki zwierząt. Po wykonaniu zadania dzieci nazywają zwierzęta z obrazków.

Zabawy twórcze z  zastosowaniem gazet

Stare gazety.

Co możemy zrobić ze starej gazety?

Dzieci podają pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; roz­wijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

Środa

Zabawa muzyczno- ruchowa „Taniec łabędzi”

Nagranie spokojnej melodii.  Podczas nagrania łabędzie tańczą, na przerwę w muzyce zastygają w  bezruchu.

Zabawa-  „Poznajemy narzędzia ogrodnicze”

Obrazki narzędzi ogrodniczych. Dzieci oglądają obrazki i nazywają przedstawione na nich sprzęty ogrodnicze.

Zabawy  grafomotoryczne

Dla każdego dziecka: tacka z kaszą manną lub piaskiem

Dzieci rysują kształt tulipana na tacce z kaszą manną/piaskiem.

Zabawa dramowa  „Prace w  ogrodzie”

Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne prace w  ogrodzie.

Dzieci naśladują czynności przedstawione na  obrazkach;   np.;   kopanie grządek,  podlewanie, grabienie, sianie ,przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę,  wąchanie  kwiatów itp.

Praca plastyczna  „Papierowe ślimaczki’

Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.

Dzieci tną papier na paski lub wydzierają paski. Sklejają je ze sobą i nawijają na kred­kę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przyklejają czułki z papieru i dorysowują na nich oczy.

 

Czwartek

Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym -  szare na szarym

Dzieci wykonują rysunek świecą : fale lub spirale i koła dymów z kominów. Zamalowują go szarą farbą, po całej powierzchni, tak jak by cały świat był szary, zasnuty dymami i spalinami.

Prosimy przesyłać nam prace

Rozmowa z dziećmi  o tym  jak ludzie zanieczyszczają  powietrze  – „Chcemy mieć czyste powietrze”

(na podstawi e obrazków)

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu-  „Co to za zapachy?”

Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje:    perfumy, czosnek, , płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, skórkę cytrynową,  kapustę kiszoną itp.  Odgadują co to za zapach.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „  Dbamy o przyrodę”. Dorosły recytuje wiersz, a dzieci powtarzają  fragmenty tekstu .

Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.

Dorosły recytuje wiersz a dzieci, ilustrują ruchem każdą zwrotkę.

Wykonanie pracy plastycznej „Ptak cudak”

http://www.zabawydladzieci.com.pl/papierowe-ptaki-diy/

https://stylowi.pl/4680500

 

Piątek

Zabawa matematyczna-  „ Gdzie jest?”

Obrazek przedstawiający dowolny krajobraz (np. las).

Dzieci opisują, gdzie jest jakiś przedmiot/jakieś zwierzę itp. (np. Gdzie jest słońce? Gdzie jest drzewo?). Chodzi o to, aby dziecko używało słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod itp.)

Słuchanie wiersza B. Formy „Dzieci dbają o środowisko”

Stworzenie kodeksu przyjaciela przyrody na podstawie  wysłuchanego wiersza .

Dziecko razem z rodzicem układa  kodeks.

Quiz dydaktyczny „Jak dbamy o przyrodę?”

Rodzic  mówi zdania ,dziecko potwierdza  prawidłową odpowiedź , wstając i mówiąc „tak’, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu ,siedzi i mówi „‘nie

Przykładowe zadania:

-  Zwierzęta nie czuja kiedy się im dokucza

- Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma -  do kosza

-  Każda woda którą pijemy powinna być czysta

-  W lesie wolno krzyczeć

-  Warto sadzić kwiaty w ogrodzie

Wykonanie  odznaki – „Przyjaciel  przyrody”

Odznaka  w kształcie koła z napisem PRZYJACIEL PRZYRODY i rysunkiem np. lasu. Aby w pełni na nie zasłużyć, każde dziecko musi przyrzec że będzie codziennie dbało o przyrodę.

===================================================================================================================================

14.04.2020-17.04.2020

Tematyka z podręczników „WIOSNA NA WSI”

Wtorek

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla każdego dziecka.

Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.

Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebie­niu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.

Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.

Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.

Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.

 Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. Dorosły podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.

Quiz wiedzy Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Obrazki zwierząt żyjących na wsi i w zoo

 Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dzieci podają jego nazwę i odpowiadają na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku?

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce:

Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Karta pracy , cz. 2, nr 12

 

Środa

Zabawa muzyczno-ruchowa Kurki trzy

 (sł. H. Rostworowski, francuska melodia popularna).

 Dzieci słuchają piosenki i maszerują, wykonują polecania z piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70

Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?

Dorosły wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a  dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa).

Karta pracy, cz. 2, nr 13

Zabawa plastyczna – lepienie z plasteliny na temat: Mieszkańcy wiejskiego podwórka.

Plastelina, małe koraliki do wykonania oczu, przykrywka od pudełka kartonowego, np. po papierze ksero lub po butach.

 

Czwartek

Zabawa dydaktyczna Co od kogo mamy.

Obrazki: krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu.

Zadaniem  dzieci jest przyporządkowanie obrazków produktów do obrazków

zwierząt.  Zwrócenie uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.

Dorosły prezentuje wiersz i pyta dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły? Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

Kolorowanka  wybranego zwierzęcia

https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/zwierzeta-na-wsi-5-kolorowanek-do-druku-aa-Qoha-HgDY-89xL.html

 

Piątek

Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Jak miał na imię chłopiec z wiersza?

Jak się nazywał pies Władka?

Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?

Co zrobiły zwierzęta?

Co jadły zwierzęta?

Rozwiązywanie zagadek.

Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje obrazek – jej rozwiązanie.

Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą

i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)

 

Każdy kojarzy ją z korytem.

To zwierzę urocze, spokojne i skryte,

różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie,

powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)

 

Kolorowe ma piórka,

woła: kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

 

Wieczorem odpoczywa w stajni,

bo od wielu dni

ciężko pracuje

na swojej wsi. (koń)

 

Mieszka w chlewiku

i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

 

Znosi jajka

i, choć nie szczerozłote,

to właśnie do niej idziesz,

gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

 

 To od niej mamy mleko,

i choć do pięknej jej daleko,

to nie tylko liczne łaty to sprawiają,

że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

Praca plastyczna- krowa z odbicia dłoni https://supersimple.com/article/handprint-cows/

=======================================================================================================================================

06.04- 10.04.2020

Tematyka tygodnia : Wielkanoc

PONIEDZIAŁEK

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy- język wargi żuchwę
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak aby były zaokrąglone jak jajko
Gorące jajko - dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajko
Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza używając liczebników porządkowych
Rogi baranka – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze
Baranki na hali - dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami
Kura liczy kurczęta - dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze potem na dole

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej KOSZYCZEK
To w nim leżą na serwetce
Jajka malowane,
A pośrodku, obok chleba,
Spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Prezentowanie koszyka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”

Rozmowa na podstawie wiersza;
-Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
-Co się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

Stemplowanie pisankami z ziemniaków :
Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.


WTOREK

Rozmowa na temat: Jakie są jajka?
Jajka; kurze, kacze, przepiórcze, strusie(okazy)

Praca plastyczna -Nasze jajko wielkanocne
Kartka w kształcie jajka(duży format, kredki, farby . Ozdabianie jajka według własnych pomysłów.
Prosimy wysyłać prace na naszego maila grupowego

Ćwiczenia słuchowe - „Co słyszysz?”
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby , oraz ich kolory. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi- san-ki, ż –ó –ł -t- y).
Rozmowa o pisankach

Słuchanie piosenki - „ PISANKI”
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Zajęcia przyrodnicze : Zakładamy hodowlę rzeżuchy
Spodek, wata, nasiona rzeżuchy, woda
Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć . Dziecko z pomocą rodzica układa delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa .Umieszczamy spodek z nasionami na parapecie okna .Przypomnienie o regularnym podlewaniu i obserwacji roślin
Karta pracy cz.2 nr11(dzieci młodsze)

ŚRODA
Zabawa -‘Gdzie jest pisanka?”
Zabawa dziecka z rodzicami. Jedna z osób wychodzi do innego pomieszczenia, a dziecko np. chowa pisankę w jednym miejscu. Zadaniem jest odnaleźdź pisankę na podstawie wskazówek. Jeśli osoba jest daleko od jajka dziecko mówi - zimno-, jeśli blisko- mówi ciepło. Gdy jest bardzo blisko celu - mówi- gorąco. Po odnalezieniu następuje zamiana ról.
Rozmowa na temat; „Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?’

Pokazanie dziecku zawartości ustrojonego bukszpanem koszyczka(np. na podstawie ilustracji). Omówienie , co znajduje się w koszyczku wielkanocnym.
Zabawa ortofoniczna „Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”
Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt które pokazuje rodzic wyjmując je z koszyczka( kurczątko; pi,pi,pi – kuca i porusza ugiętymi w łokciach rekami jak skrzydełkami , baranek: bee,bee,bee - czworakuje, kogucik: kukuryku – staje i uderza o uda dłońmi prostych rąk

Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.

Zabawa muzyczno- ruchowa „Kurki trzy’

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu , w środku druga,
Trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz, dwa, raz, dwa w pole szły.

Zabawa ruchowa z elementem skoku - „Zajączki wielkanocne”
Dziecko pokonuje trasę wyznaczona przez rodzica, skacząc obunóż.

Wyklejanie pisanki ziarnami
Sylweta jajka wycięta z kartonu . Dziecko maluje sylwetę jajka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypuje ziarnem np.: ryżu, kaszy, itp.

CZWARTEK

Zabawa z rodzicem - masażyk „Pisanka”
Dziecko (pisanka)siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim, w siadzie rozkrocznym ,i na plecach dziecka rysuje wzory zgodnie z poleceniami: np. paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się miejscami.

Zabawa popularna „Kurczątka”
Kurczątka , kurczątka w stodole były
Malutką dziureczką powychodziły
- widziałeś chłopczyku ?
- widziałem, panie.
Malutką dziureczką patrzałem na nie.

Malowanie palcami kolorowych szlaczków na rysunkach jajek .Malujemy farbami kropki, paski i inne wzory wg .pomysłu
Prosimy wysyłać prace na naszego maila grupowego

Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelagowskiej „ Na podwórku’
Rodzic recytuje wiersz a dziecko powtarza po nim sylaby.

Ćwiczenia fonacyjne „Kury na podwórku”
Dziecko powtarza za rodzicem sylaby z wiersza : O ho ,ho ,ho, ko, ko ,ko, ko ,ko, ki ,ku, ku,ku,ku! Na różne sposoby : głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie

Ćwiczenia słownikowe „ Jakie może być jajko?”
Dziecko podaje określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.; duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.

Ćwiczenia grafomotoryczne „Jajko”
Dziecko najpierw rysuje kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie. Rodzic demonstruje właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej).

Dziecko rysuje kredkami jajka na kartkach i koloruje je wg .własnych pomysłów.

PIĄTEK

Układanie puzzli o tematyce świątecznej.
Obrazek lub pocztówka o tematyce świątecznej (pocięta na części). Składanie z części obrazka.
Zabawa oddechowa „ Już czuć święta”
Wciągamy powietrze nosem a, na chwilę zatrzymujemy i wykonujemy wydech ustami.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu
- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
- Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
- Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
- Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

Zabawa ruchowa ‘Kraszanki”
Rodzic wyjaśnia nazwę - kraszanka- nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

Dziecko otrzymuje koła wycięte kolorowego papieru: niebieskie, żółte, czerwone i zielone. takie same koła ma rodzic. Rodzic ustala co będzie robił z dzieckiem gdy on podniesie koło np. niebieskie…
- niebieska kraszanka- dziecko z rodzicem skaczą w miejscu
- żółta kraszanka - robią pajacyki
- czerwona kraszanka - kiwają się na boki
-zielona kraszanka - kręcą się wokół własnej osi.
Zabawa dydaktyczna „ Co jest związane z Wielkanocą?”
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty .Wspólnie ustalają , co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dziecko uzasadnia swój wybór.

Zabawa ruchowo- naśladowcza - ‘Przedświąteczne porządki”.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzica, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków : odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmuller - „Co znajdzie się na wielkanocnym stole?”

Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba
nigdy na twym stole nie zabrakło ( chleba)

Azorek radośnie przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie, nie dla psa ( kiełbasa)

W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie ręcznie malowane (jajka)

Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest i basta !!! (baranek)

Sypka jak piasek, jak śnieżek biała,
smaku dodaje już szczypta mała (sól)

Skromne listeczki, ciemnozielone,
ale bez niego co to za święcone (bukszpan)

Zabawa dydaktyczna „Szukamy jajek”
Jajka ugotowane na twardo lub ich obrazki. Rodzic umieszcza jajka w różnych miejscach w jednym pomieszczeniu (muszą być częściowo widoczne). Dziecko próbuje określić położenie jajek i dopiero wówczas podejść po nie .Po uzbieraniu wszystkich okazów można je przeliczyć.

 

Propozycje zabaw- tyflopedagog (tydzień 06.04- 10.04)

Usprawnianie procesów widzenia to także usprawnianie orientacji w schemacie ciała oraz kierunków i orientacji przestrzennej.

Pierwszym krokiem jest wprowadzenie dziecka w tematykę zajęć. Zaczynamy od przypomnienia i ustalenia z dzieckiem, która ręka, noga, oko, ucho i strona ciała jest prawa, a która lewa. W sytuacji mylenia stron można zawiązać wstążkę w dowolnym kolorze na nadgarstku dziecka  i swoim (prawym). Przypominamy nazwy części ciała. Rodzic pokazuje na sobie a dziecko odpowiada, jak się nazywają. Utrwalamy z demonstracją pojęcia nad/pod/przed/za/pomiędzy.

Zaczynamy od prostej zabawy polegającej na wykonywaniu przez dziecko poleceń, które wydaje rodzic, np. podnieś w górę swoją prawą rękę, złap się za lewe ucho, zasłoń lewe oko, stań na prawej nodze, itd.

Druga propozycja wspólnej zabawy: poproś dziecko, aby położyło się na przygotowanym uprzednio szarym papierze, tak abyś mógł go całego odrysować. Odrysuj kontur dziecka, pamiętając aby dobrze odwzorować kończyny, głowę itd. Wspólnie z dzieckiem obejrzyj kontur i ustal gdzie jest prawa strona, a gdzie lewa namalowanej postaci (można zaznaczyć prawą stronę tym samym kolorem, w jakim jest zawiązana na nadgarstku wstążeczka). Następnie wydawaj dziecku polecenia: dorysuj prawe oko, lewe ucho itp. Kontroluj, czy dziecko dobrze wykonuje zadanie. W razie konieczności przypomnij o podpowiedzi odnośnie stron (wstążeczka na nadgarstku oraz kolor na rysunku).

Kolejna: prosimy, aby dziecko zdjęło pomocniczą kolorową wstążeczkę. Układamy proste sekwencje z różnokolorowych klocków i prosimy dziecko o opisanie co widzi – np. klocek żółty jest z lewej/prawej strony zielonego oraz nad/pod/przed/za/pomiędzy itd. Jeśli zadanie okaże się zbyt trudne, wracamy do założenia  podpowiadającej strony prawa/lewa wstążeczki.

Następna: rodzic stoi odwrócony tyłem do dziecka, aby schemat ciała rodzica i dziecka był taki sam i opisuje położenie jednego ze sprzętów w pokoju, np. stoi obok okna, a na nim stoi lampka (biurko), leży na podłodze (dywan), jest po twojej lewej stronie, a na niej stoi telewizor (szafka), itp. Zadaniem dziecka jest odgadywanie o jaki przedmiot chodzi.

Miłej zabawy.

                                                                                             Sylwia Tłustochowicz- tyflopedagog


===================================================================================================================

Tematyka 30.03.2020-03.04.2020

Tematyka z podręczników WIOSENNE POWROTY- propozycje pochodzą z przewodnika MAC Edukacja "Olek i Ada"

Zestaw zabaw ruchowych nr 29 (Ćwiczenia na cały tydzień- powtarzane codziennie)

  • Zabawa ruchowa Gra w zielone – tekst popularny.

Przedmioty w kolorze zielonym. Rozmieszczamy różne przedmioty w kolorze zielonym. Pytamy: Grasz w zielone? Dzieci odpowia­dają: Gram! N.: Masz zielone? Dz.: Mam! Wówczas każde dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.

  • Zabawa z pokazywaniem – Moja Ulijanko (zabawa popularna). Dzieci stoją w kole. W jego środku znajduje się jedna osoba, która ilustruje ruchem rymowankę, a na koniec wybiera kolejne dziecko na swoje miejsce.
  • Zabawa z piłką

Dziecko odbija piłkę od podłoża . Jeśli skusi, to znaczy piłka potoczy się, przekazują ją kolejnej osobie.

 

PONIEDZIAŁEK

  • Ćwiczenia oddechowe Piórka.

Sztuczne piórka. Dzieci otrzymują sztuczne piórka, kładą je na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypusz­czają ustami – zdmuchują piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

 Dokąd pojechał Olek?

Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

  • Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną( w miarę możliwości)
    Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana
    Na każdym zdjęciu wskazywanie części ptaka: głowa, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

 

WTOREK

  • Wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami.

Obrazki bocianów: białego, czarnego.

Kilka informacji o bocianie (prezentacja na e-mailu grupy).

  • Zabawa ortofoniczna „Bocianie klekotanie”.
  • Praca plastyczna „Bocian z płatków kosmetycznych”.
  • Karta pracy cz.2 str.9

 

ŚRODA

  • Zabawa Ene, due, rabe.
    Wyliczanka mówiona przez dorosłego Ene, due, rabe,połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Dziecko , na które wypadnie wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, inni odgadują, co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.
  • Zabawa słowami Dokończ słowo.
  • Dzieci mówią całe słowa związane z wiosną, które z rytmicznym podziałem (na sylaby) powiedziała osoba dorosła, np.: wio-sna, kro-ku-sy, bo-cian, ża-ba itp.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 10

CZWARTEK

  • Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele. Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.
  • Zabawa ruchowa Przylot bocianów.

Dzieci biegają i machają szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło : Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą z radości.

  • Kolorowanie rysunków bociana.

PIĄTEK

  • Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.

Osoba dorosła naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dzieci powtarzają za nim.

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.

Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, wróbla.

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
    − Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
    − Gdzie znajduje się dom bociana?
    − Jak myślicie, co to są mokradła?
    − Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
    − Co robi z jajkami kukułka?
    − Jak się nazywają dzieci ptaków
  • Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski. Obrazki: bociana, skowronka, jaskółki, kukułki.

Ma długie czerwone nogi,

długi dziób.

Choć żabek nie lubi,

to czasem je zje. (bocian)

Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,

bo właśnie wołamy na wiosnę... (skowronka)

Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach

i choć, nie wiem czemu, robi kółka,

to wiadomo, że to... (jaskółka)

Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,

a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)

============================================================================================================

Tematyka 23-27.03.2020

Tematyka z podręczników WIOSENNE PRZEBUDZENIA- propozycje pochodzą z przewodnika MAC Edukacja "Olek i Ada"

1. Zestaw zabaw ruchowych nr 28

  • Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Kwiaty rosną na wiosnę.

Dzieci siedzą skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk powoli się prostują. Ręce mają wzniesione ku górze.

  • Zabawa ruchowa Uwaga! Jastrząb.

Dzieci są pisklętami, popiskują: pi, pi, pi, i biegają po sali. Na sygnał pojawia się dziecko z szarfą (jastrząb), które chce porwać nieostrożne pisklę. Dziecko, które nie zdąży przy­kucnąć i schować się przed bystrym wzrokiem jastrzębia, i dostanie od niego szarfę, staje się jastrzę­biem przy kolejnym powtórzeniu zabawy.

2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Na co narzekały dzieci?

Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

4. Proszę zrobić z dzieckiem ćwiczenia w książce str. 8.

Książkę można pobrać na stronie www.mac.pl

5. Zadanie do wykonania
Zachęcam do wykonania  grzechotki z plastikowych butelek i nasion. Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki. Dzieci wsypują nasiona do butelek, które zakręcają. Potrząsają butelkami z ziarnami i słuchają, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki.

6. Dzieci kolorują wiosenne kolorowanki

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/wiosna-laka-kolorowanka/

Teatrzyk muzyczny- "O Hani, dwóch zajączkach i roztopionym bałwanku"

https://www.youtube.com/watch?v=POVTti2SYSQ&fbclid=IwAR3_xy5n6AGwX23i1Pcv9-Uv03RvJVAasnBjHZyLJ3bYThO18ohsTP5WPms