42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa I

Zapraszamy Rodziców do kontaktu poprzez maila grupowego GRUPA.I@interia.pl

Tematyka 30.03.2020-03.04.2020

Tematyka z podręczników WIOSENNE POWROTY- propozycje pochodzą z przewodnika MAC Edukacja "Olek i Ada"

Zestaw zabaw ruchowych nr 29 (Ćwiczenia na cały tydzień- powtarzane codziennie)

  • Zabawa ruchowa Gra w zielone – tekst popularny.

Przedmioty w kolorze zielonym. Rozmieszczamy różne przedmioty w kolorze zielonym. Pytamy: Grasz w zielone? Dzieci odpowia­dają: Gram! N.: Masz zielone? Dz.: Mam! Wówczas każde dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.

  • Zabawa z pokazywaniem – Moja Ulijanko (zabawa popularna). Dzieci stoją w kole. W jego środku znajduje się jedna osoba, która ilustruje ruchem rymowankę, a na koniec wybiera kolejne dziecko na swoje miejsce.

Moja Ulijanko,

klęknij na kolanko,

ujmij się pod boczki,

chwyć się za warkoczki,

umyj się, uczesz się

i wybieraj, kogo chcesz.

  • Zabawa z piłką

Dziecko odbija piłkę od podłoża . Jeśli skusi, to znaczy piłka potoczy się, przekazują ją kolejnej osobie.

 

PONIEDZIAŁEK

  • Ćwiczenia oddechowe Piórka.

Sztuczne piórka. Dzieci otrzymują sztuczne piórka, kładą je na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypusz­czają ustami – zdmuchują piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad­chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

 Dokąd pojechał Olek?

Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

  • Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną( w miarę możliwości)
    Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana
    Na każdym zdjęciu wskazywanie części ptaka: głowa, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

 

WTOREK

  • Wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami.

Obrazki bocianów: białego, czarnego.

Kilka informacji o bocianie (prezentacja na e-mailu grupy).

  • Zabawa ortofoniczna „Bocianie klekotanie”.
  • Praca plastyczna „Bocian z płatków kosmetycznych”.
  • Karta pracy cz.2 str.9

 

ŚRODA

  • Zabawa Ene, due, rabe.
    Wyliczanka mówiona przez dorosłego Ene, due, rabe,połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Dziecko , na które wypadnie wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, inni odgadują, co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.
  • Zabawa słowami Dokończ słowo.
  • Dzieci mówią całe słowa związane z wiosną, które z rytmicznym podziałem (na sylaby) powiedziała osoba dorosła, np.: wio-sna, kro-ku-sy, bo-cian, ża-ba itp.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 10

CZWARTEK

  • Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele. Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

            Znów nastała wiosna!                                                                       

Ptaki nadlatują.

A co będą robić?

Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko

albo w trawie – nisko.

Tak by do swych piskląt

zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Gdy skończą budować,

jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło,

na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie

z jajeczek pisklęta

i każdy maluszek

te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

  • Zabawa ruchowa Przylot bocianów.

Dzieci biegają i machają szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło : Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą z radości.

  • Kolorowanie rysunków bociana.

PIĄTEK

  • Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.

Osoba dorosła naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dzieci powtarzają za nim.

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.

Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, wróbla.

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
    − Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
    − Gdzie znajduje się dom bociana?
    − Jak myślicie, co to są mokradła?
    − Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
    − Co robi z jajkami kukułka?
    − Jak się nazywają dzieci ptaków
  • Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski. Obrazki: bociana, skowronka, jaskółki, kukułki.

Ma długie czerwone nogi,

długi dziób.

Choć żabek nie lubi,

to czasem je zje. (bocian)

Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,

bo właśnie wołamy na wiosnę... (skowronka)

Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach

i choć, nie wiem czemu, robi kółka,

to wiadomo, że to... (jaskółka)

Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,

a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)

 

============================================================================================================

Tematyka 23-27.03.2020

Tematyka z podręczników WIOSENNE PRZEBUDZENIA- propozycje pochodzą z przewodnika MAC Edukacja "Olek i Ada"

1. Zestaw zabaw ruchowych nr 28

  • Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Kwiaty rosną na wiosnę.

Dzieci siedzą skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk powoli się prostują. Ręce mają wzniesione ku górze.

  • Zabawa ruchowa Uwaga! Jastrząb.

Dzieci są pisklętami, popiskują: pi, pi, pi, i biegają po sali. Na sygnał pojawia się dziecko z szarfą (jastrząb), które chce porwać nieostrożne pisklę. Dziecko, które nie zdąży przy­kucnąć i schować się przed bystrym wzrokiem jastrzębia, i dostanie od niego szarfę, staje się jastrzę­biem przy kolejnym powtórzeniu zabawy.

2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!

– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Na co narzekały dzieci?

Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

 

4. Proszę zrobić z dzieckiem ćwiczenia w książce str. 8.

Książkę można pobrać na stronie www.mac.pl

5. Zadanie do wykonania
Zachęcam do wykonania  grzechotki z plastikowych butelek i nasion. Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki. Dzieci wsypują nasiona do butelek, które zakręcają. Potrząsają butelkami z ziarnami i słuchają, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki.

6. Dzieci kolorują wiosenne kolorowanki

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/wiosna-laka-kolorowanka/

Teatrzyk muzyczny- "O Hani, dwóch zajączkach i roztopionym bałwanku"

https://www.youtube.com/watch?v=POVTti2SYSQ&fbclid=IwAR3_xy5n6AGwX23i1Pcv9-Uv03RvJVAasnBjHZyLJ3bYThO18ohsTP5WPms