42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa II

Zapraszamy do kontaktu poprzez adres grupaII@interia.pl

Tematyka 30.03-03.04.2020

Tematyka tygodnia WIOSENNE POWROTY

Ćwiczenia na cały tydzień (powtarzane codziennie)

  • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają.
Wysiadywanie jaj – język przyklejają za górnymi zębami, nie ruszają nim przez 30 sekund.
Budujemy gniazdko – dzieci przesuwają język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust,a następnie lądują w gnieździe: przyklejają język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.

  • Zabawa z piłką

Dziecko odbija piłkę od podłoża . Jeśli skusi, to znaczy piłka potoczy się, przekazują ją kolejnej osobie

  • Naśladowanie lotu ptaków i przysiadania w gnieździe


Poniedziałek

  • Ćwiczenia oddechowe Piórka.

Dzieci otrzymują sztuczne piórka, kładą je na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami – zdmuchują piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Książka (s. 56–57) -ilustracje

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki,

jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach,

od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk::

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

• Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Dokąd pojechał Olek?

− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

  • Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną( w miarę możliwości)

Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana
Na każdym zdjęciu wskazywanie części ptaka: głowa, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi

  • Ćwiczenia słownikowe Lubię ptaki bo…
  • Karta pracy cz.2 str 25 (dzieci starsze)
  • Praca plastyczna Bocian z płatków kosmetycznych

https://malinowaplaneta.pl/co-zrobic-z-platkow-kosmetycznych-kukielki/


Wtorek

Ciche i głośne (naprzemiennie) naśladowanie klekotu bociana

  • Kilka informacji o bocianach

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.

  • Karta pracy cz.2 str.9 (dzieci młodsze), cz.2 str.26 (dzieci starsze)

- opowiadanie o tym, co robią ptaki wiosną ( na podstawie obrazków)
- rysowanie ptaków wg wzoru

https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/bocian-kolorowanka.pdf

Należy pamiętać o odpowiedniej kolorystyce i staranności

Środa

  • Zabawa Ene, due, rabe.

Wyliczanka mówiona przez dorosłego Ene, due, rabe,połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Dziecko , na które wypadnie wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, inni odgadują, co to jest, np.: kum,kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju,fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.

  • Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?

Łączenie ze sobą farb plakatowych, obserwowanie powstałych kolorów i podawanie propozycji tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy,którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować krokusy.


Czwartek

  • Zabawa Re, re, kum, kum.

Dzieci w przysiadzie podskakują , udając żaby. Gdy spotkają na swojej drodze inną żabę,witają się: jedno pozdrawia, mówi: Re, re, drugie odpowiada na pozdrowienie: Kum, kum.

  • Ćwiczenia grafomotoryczne Skoki żabki.

Na dużym arkuszu papieru należy narysować szlaczek z linii zaokrąglonych od góry – imitujący skoki żaby, tworząc małe, a potem coraz większe skoki żaby. Dzieci rysują podobny szlaczek w powietrzu. Następnie rysują grubym zielonym mazakiem po zaznaczonym śladzie.

  • Zabawa Gram w zielone.
  • Zabawa ruchowa Przylot bocianów.

Dzieci biegają i machają szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą.

  • Zabawa dydaktyczna Przeczenia.

Dzieci dopowiadają przeczenia do podanych słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary (młody), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki) itp.

 

Piątek

  • Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.

Dorosły naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dzieci powtarzają za nim.

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
− Gdzie znajduje się dom bociana?
− Jak myślicie, co to są mokradła?
− Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
− Co robi z jajkami kukułka?
− Jak się nazywają dzieci ptaków?


Ma długie czerwone nogi,
długi dziób.
Choć żabek nie lubi,
to czasem je zje. (bocian)

Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę... (skowronka)

Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach
i choć, nie wiem czemu, robi kółka,
to wiadomo, że to... (jaskółka)

Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)

https://youtu.be/i6jnXanLvuU
https://www.youtube.com/watch?v=RterFPqfAd4&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos&feature=youtu.be


=============================================================================================================
Propozycje na tydzień 23-27.03.2020

 Tematyka tygodnia (wg Mac Edukacja Ole i Ada A A+)  WIOSENNE PRZEBUDZENIA

1. Rozwiązywanie zagadki
Wracają ptaki  z daleka
i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna
bo właśnie zaczyna się .........(wiosna) 
 
2.Słuchani opowiadania E. Stadtmüller "Witaj, wiosno!"

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.
Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.
Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.
Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

 

3.Rozmowa na temat opowiadania

- Na co narzekały dzieci?
- Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
- Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
- Jakie zwiastuny wiosny można zauważyć w waszej okolicy?
 
4.Ćwiczenie   Karta pracy nr 2 str. 8 (dzieci młodsze) str. 22-23 (dzieci starsze).Książkę można pobrać na stronie www.mac.pl
 

5. Lepienie bazi z plasteliny. Formowanie wałeczków, które będą gałązkami. Następnie toczenie białych lub szarych kuleczek, przylepianie do gałązek.

 

6.Praca plastyczna "Wiosenne kotki". 

Na kolorowej kartce można namalować pędzelkiem gałęzie wierzby, a następnie klejem magic dokleić do nich pestki dyni w łupinach jako bazie.
Zachęcamy, by zdjęcia wykonanych prac przesyłać na e-maila podanego do kontaktu
 
7.Piosenka do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=i6jnXanLvuU