42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa IV

Zapraszamy do kontaktu poprzez adres mailowy grupa4mp15@interia.pl

Witam wszystkie dzieci oraz Rodziców z grupy IV.

Dziękuję za wspaniałe zorganizowanie się Państwa w odbiór książek dla dzieci. Było bardzo miło spotkać się z Wami, porozmawiać, dowiedzieć się czy wszystko w porządku. Dziękuję za dobre słowo.  Dzieci które otrzymały dwie książki ,proszę o uzupełnienie części 1 w wolnej chwili.

 

W tym tygodniu 30.03 -04.04.2020 temat tygodnia „ Wiosenne powroty”.

 30.03.2020 – Poniedziałek

 

1.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.

– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem,

jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!

– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu,

ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować,

potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy

parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co

prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.

– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować

dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można

tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci

najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!

Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.

– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List

od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się

śpieszyłam do was!

Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał

list od początku do końca.

– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć!

Natychmiast! Gdzie moje walizki?

– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?

Co to będzie?

– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.

Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet

nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

 

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania , dzieci odpowiadają na pytania:

−  Od kogo ptaki dostały list?

− Czego się z niego dowiedziały?

− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

 

3.Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przenieś jajko.

Zapraszam do wspólnej zabawy. Rodzice oznaczą miejsce „Start” oraz kółeczko „ gniazdo” (np. papieru lub talerz) Na łyżkach układamy piłeczki pingpongowe – jajka lub inne piłeczki.. Dziecko idzie z jajkiem na łyżce , po czym wraca do miejsca „ Start”. Stara się, aby jajko nie spadło z łyżki. Jeśli jajko spadnie, podnosi piłeczkę, kładzie na łyżce i kontynuują zabawę. A teraz czas na domowników. Wygrywa ten , komu jajko nie spadnie!!. A teraz może kto szybciej dotrze do gniazda ?

 

3. Zabawa ruchowa – Bociany na łące.

Dzieci naśladują chód bociana po wysokiej trawie (podnoszą nogi wysoko do góry). Na przerwę w grze zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają ręce przed siebie i klaszczą w nie. Naśladują odgłosy wydawane przez bociana, mówią: kle,kle, kle i żabki . Do wykorzystania tekst Bożeny Formy „Zielona wyspa”

 

Bociek ,bociek spaceruje,  w trawie żabek wypatruje (rodzic)    - kle,kle,kle ( dziecko)

Żabki w trawie się schowały i wesoło zakumkały ( rodzic)         -rech,rech,rech, kum, kum,kum( dziecko)

 

4. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Jestem lekki jak piórko.

Rodzic daje dziecku  piórko ( jak nie ma w domu to,można zrobić z papieru) .Dziecko spaceruje po pokoju i podrzuca

piórko do góry. Za pomocą wydychanego powietrza próbują utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu,  zatrzymuje się i patrzy, jak piórko opada na podłogę, po czym kładzie się na dywanie i obserwuje piórko.

 

5.Ćwiczenie ortofoniczne na podstawie piosenki Zielona wiosna (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło). Rodzic czyta słowa zwrotek a dzieci samodzielnie  ćwiczą : kum, kle, ćwir.

 

I. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały.

Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis

II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce.

Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele.

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

IV. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

6. Ćwiczenie graficzne „ Bocian” - kserówka

 

=========================================================================================================================
Tydzień 23-27.03.2020
Drodzy Rodzice!

Zapraszamy do kontaktu z nami poprzez naszą pocztę grupową. Na stronie przedszkolnej w zakładce Grupa IV, znajdziecie Państwo materiały związane z tematyką zajęć na dany tydzień i linki do różnych stron edukacyjnych.

Pozdrawiamy, Pani Ula i Pani Ewelina


W tym tygodniu witamy wiosnę. Temat tygodnia to: „Wiosenne przebudzenia”

1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej pt. „Leniwa cebulka”.
Proszę przeczytać dziecku opowiadanie, a potem porozmawiać o nim oraz o pierwszych oznakach wiosny.

Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek.
Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki.
– Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu.
– Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.
– Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.
– Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre.
– Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.
– Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.
– Ale moja była największa – dodał Olek.
Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały.
Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.
– Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża.
Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.
– Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek!
Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.
– To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.
Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.

Co robiły dzieci z grupy Olka?
Powiedz, co jest potrzebne do wzrostu roślin?
Co oznacza powiedzenie „Rosnąć jak szczypiorek na wiosnę”?
Jakie są pierwsze oznaki wiosny?
Jakie kwiaty kwitną wiosną? (przebiśniegi, krokusy, sasanki, tulipany, krzewy forsycji, bazie)

2. Zadanie do wykonania
Zachęcamy do posadzenia z dzieckiem, w małej doniczce z ziemią cebulki kwiatowej lub cebuli spożywczej (np. dymki), a potem do obserwowania jej wzrostu.

3. Proszę zrobić z dzieckiem ćwiczenia w książce od str. 20 do str. 24. Książkę można pobrać na stronie www.mac.pl lub klikając w poniższy link:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

4. Praca plastyczna pt. „Postać Pani Wiosny”. Do jej wykonania można użyć różnych materiałów: kredek, farb, plasteliny, papieru kolorowego. Wszystko zależy od kreatywności dzieci oraz od tego, co maja Państwo w domu.

http://www.lulek.tv/
filmy, gry i zabawy edukacyjne

https://ciufcia.pl/
strona zawiera darmowe gry dla dzieci w wieku od 4-6 lat.
https://www.buliba.pl/
wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci

https://wordwall.net/pl/resource/901664/wychowanie-fizyczne/%c4%87wiczenia
gimnastyka dla dzieci

https://www.bajkowyzakatek.eu/
bajki i legendy dla dziec

https://eduzabawy.com/

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

 

Witamy wszystkie dzieciaki oraz Rodziców z grupy IV.


Dzisiaj tj czwartek 26.03.2020. Zapraszamy do nauki poprzez zabawę. Proponujemy :

1 Zabawę na dobry dzień „Witam kolory”.
Dziecko wraz z rodzeństwem, rodzicami siedzą w kole. Osoba wyznaczona wita wszystkich , którzy mają na sobie ubranie (lub element ubrania) np.: w kolorze fioletowym, pomarańczowym, białym a następnie określają co znajduje się w domu w danym kolorze.

2. Improwizacja ruchowa – „Rosnące kwiaty”. Dla dziecka ale też zapraszamy do zabawy rodziców - chusteczka szyfonowa , nagranie spokojnej melodii. Następnie rozchodzimy się po pokoju i wykonujemy siad klęczny. Uczestnicy chowają chusteczki w dłoniach. Informujemy dziecko że chusteczka to pączek kwiatowy, który za chwilę rozkwitnie. Włączamy nagranie spokojnej melodii. Uczestnicy wolno podnoszą się, wstają, unoszą dłonie nad głowę i powoli je rozchylają, uwalniając w ten sposób chusteczki – kwiaty rozkwitają. Następnie stojąc w miejscu, poruszamy się w takt muzyki, swobodnie falując chusteczkami.

3. A teraz zapraszam do zajęcia plastycznego „ Gąsienica w wiosennych kolorach”. Technika dowolna , wskazana pomysłowość i chęci.

4. A po pracy plastycznej zapraszamy zabawy z elementem pełzania i biegu – „Gąsienice i motyle”. Potrzebne nagranie spokojnej melodii. Dziecko kładzie się na dywanie. Zamyka oczy jest gąsienicą. Włącza nagranie i je przycisza. Gąsienice pełzają – czołgają się po dywanie. Następnie R.. mówi: Gąsienice za chwilę przemienią się w motyle i stopniowo zwiększa głośność muzyki. Dziecko podnosi się, zamienia w motyla i biegają na palcach po całym pokoju w jednym kierunku. Macha delikatnie rękami jak motyl skrzydłami.

5.Zabawa rozwijająca logiczne myślenie – Prawda czy fałsz?
Dla każdego uczestnika po 2 obrazki z buziami – uśmiechniętą i smutną. Można samodzielnie wykonać . Następnie wypowiada zdania.
Dziecko ocenia, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe, i podnoszą obrazki z odpowiednią buzią. Przykłady zdań: Gąsienice żyją w wodzie. Gąsienice przeobrażają się w niedźwiedzie. Gąsienice pełzają, itp.

A może, prace plastyczne „ Gąsienica w wiosennych kolorach” wykonane przez chętne dzieci prześlecie Drodzy Rodzice w formie ( ZDJĘCIA )na naszego maila grupowego, aby się pochwalić.

Dobrej zabawy życzą Panie Ula i Ewelina.

Drodzy Rodzice!
Dzisiaj zapraszamy na gimnastykę, ale najpierw krótki wierszyk Krystyny Datkun-Czerniak pt. „Wiosna”

Wiosna w zielonej sukience nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia, tam… to chyba czary –
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni radośnie śpiewają,
motyle fruwają, świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno, i te twoje czary,
to świat byłby pewnie i smutny, i szary.


Proszę przeczytać dziecku wierszyk i porozmawiać z nim na jego temat. Pomocne mogą
być poniższe pytania.
− Co zakwita tam, gdzie stopę stawia wiosna?
− Jak zmienia się świat po spacerze wiosny?
− Co robią wiosną: kwiaty, ptaki, motyle i świerszcze?
− Jaki byłby świat, gdyby nie czary wiosny?

Gimnastyka
Jak przekonać dziecko do gimnastyki w domu? Mamy na to sposób! Elementy losowania i niecierpliwego wyczekiwania na swoją kolej na pewno pomogą w zachęceniu do aktywności. Magiczne koło to świetny pomysł na zabawy ruchowe w domu. Proszę kliknąć w poniższy link lub skopiować go do przeglądarki internetowej. Życzymy dobrej zabawy!

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/