42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa VII

Zapraszamy Rodziców do kontaktu poprzez maila grupowego kasiaimarta7@onet.pl

W tym tygodniu tematyka Święto rodziców   25.05 – 29.05.2020
                                                   

                                              Kochani Rodzice,
                                 Dziękujemy za wszystkie dni,
                                 które wspólnie przeżyliśmy.
                       Jesteśmy wdzięczne za każdą pogodną chwilę,
                                za uśmiech, pomoc, dobrą radę.
                          Za to, że zawsze można na Was polegać,
                        i zawsze liczyć na Waszą pomoc i wsparcie.


                                                Dziękujemy !!!!!!

            W dniu Waszego święta życzymy Wam wszystkiego najlepszego.

                                       

Zabawy ruchowe dla dzieci w ogrodzie:

Tu możliwości jest więcej i teren bezpieczniejszy, o ile nie ma na nim przedmiotów, o które dziecko może się uderzyć czy rozciąć skórę. Do ogrodu można przenieść wszystkie zabawy dla dzieci opisane wyżej. Dodatkowo można też zorganizować:
1. Utrzymaj kijek w pionie
Zadanie: ustaw kijek/patyk pionowo na dłoni. Puść go i poruszając ręką, na której kijek stoi, postaraj się uchronić go przed upadkiem. Uwaga! Lepiej do zabawy nadaje się prosty patyk/kijek o dość dużej długości – im krótszy, tym trudniej go utrzymać w pionie.
2. Zabawa w chowanego
Jedna osoba liczy do 10 w wybranych miejscu, np. przy ścianie domu – to będzie miejsce do zaklepywania. W tym czasie pozostałe osoby chowają się na terenie. Po doliczeniu do 10 szukający zaczyna wypatrywać schowanych. Gdy kogoś zobaczy, podbiega do miejsca, gdzie liczył i woła: raz, dwa, trzy, (wymienia imię) za krzakiem przy furtce. Jeśli wymieniona z imienia osoba faktycznie tam się schowała, musi wyjść z ukrycia. Osoby chowające się mogą uchronić się przed znalezieniem – w tym celu, muszą podbiec do miejsca, gdzie szukający liczył i zawołać: raz, dwa, trzy – zaklepany!
3. Ciepło-zimno
Jedna osoba ukrywa w ogrodzie wybrany przez wszystkich przedmiot. Szukający poruszają się po ogrodzie, a osoba, która ukryła przedmiot, kieruje szukającymi – gdy któreś z nich zbliża się do przedmiotu, wymienia imię tej osoby i mówi: ciepło. A gdy ktoś się oddala, mówi imię i "zimno". Wygrywa ten, kto pierwszy znajdzie schowany przedmiot.
Tak samo możemy bawić się w domu
Zumba kids- https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

 

Dzień 1 Mama i tata

Słuchanie piosenki Tango dla mamy (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

https://www.youtube.com/watch?v=yE3UE-cuXX8

I. Bardzo wcześnie wstaje mama, jeszcze słońce mocno śpi.

Cicho krząta się po domu, gdy my mamy słodkie sny.

Tylko zapach świeżej kawy nie chce dłużej dać mi spać,

budzik dzwoni z całej siły, a więc pora wstać.

Ref.: Kochana mamo, nie możemy żyć bez ciebie,

jesteś jak słońce na niebie, bez którego ginie świat.

Kochana mamo, my tak bardzo cię kochamy,

nie możemy żyć bez mamy, więc na zawsze z nami bądź.

II. Bo tylko mama zna najczulsze w świecie słowa

i tylko mama nam wybaczyć jest gotowa.

Kochana mamo, przyjmij od nas dziś życzenia:

stu lat w zdrowiu i spełnienia wszystkich marzeń życzę ci.

Ref.: Kochana mamo...

III. Tak niedawno do przedszkola prowadziłaś, mamo, mnie,

teraz przyszedł czas na szkołę, każdy dobrze o tym wie.

Zegar bije co godzinę, szybko mija dzień za dniem

i choć jestem coraz starszy, bardzo kocham cię.

Ref.: Kochana mamo...

 

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Myjemy z tatą samochód.

Dzieci naśladują mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.

• Ćwiczenie wyprostne Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty.

Dzieci siedzą skrzyżnie, ręce trzymają na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonują luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostują tułów, głowę trzymają prosto.

• Podskoki Froterujemy z mamą podłogę.

Dzieci rytmicznie, naprzemiennie wykonują wykroki nogami w przód.

• Ćwiczenie równowagi Rysujemy obrazek dla mamy i taty.

Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysują na przemian prawą i lewą nogą.

• Ćwiczenie ożywiające Rodzinna wycieczka rowerowa.

Dzieci biegają w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach.

• Ćwiczenie uspokajające Mama i tata.

Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym wytupywaniem i powtarzaniem rymowanki

Mama i tata kochają nas, na słowo nas zatrzymują się i klaszczą w dłonie; Mama i tata mają dla nas czas – na słowo czas zatrzymują się i klaszczą w dłonie.

 

 Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Rozmowa na temat wiersza.

N. pyta:

− Kim dla dzieci jest mama i tata?

− Za co dzieci dziękują rodzicom?

 Kończenie zdań rozpoczętych przez N.

− Moi rodzice są kochani, bo…

− Pomagam rodzicom w…

− Lubię być w domu, bo…

− Z tatą najchętniej robię…

− Z mamą najchętniej robię…

 

N. recytuje wiersz, a dzieci dopowiadają końcowe słowa wersów.

Mama i Tata to świat nasz… (cały),

ciepły, bezpieczny, barwny… (wspaniały),

to dobre, czułe, pomocne… (ręce)

i kochające najmocniej… (serce).

To są wyprawy do kraju… (baśni),

wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),

loty huśtawką, prawie do… (słońca)

oraz cierpliwość co nie ma… (końca).

Kochana Mamo, Kochany… (Tato)

dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),

że nas kochacie, że o nas(dbacie)

i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).

 

Karta pracy, cz. 4, s. 44–45.

Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla Olka i Ady prezentów, których

nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach.

 

 Układanie zdrobnień do słów: mama, tata.

mama – mamusia, mamuśka, mamunia…

tata – tatuś, tatusiek, tatunio…

 

Prezent dla Rodziców:

Laurka dla mamy i taty

 

Dzień 2 Jak nasi rodzice

 Słuchanie piosenki Mój tata (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=gf0NbCPJIrQ

1. Kto pomoże, kto przytuli, kto wciąż blisko jest,

kto zawiąże sznurowadło, gdy rozwiąże się?

Kto zabierze mnie na lody, kto mi kupi psa,

kto kanapkę najsmaczniejszą do przedszkola da?

Ref.: Ja i mój tata to superprzyjaciele.

Gdy jesteśmy razem, jest raźniej i weselej.

Jak tylko potrzebuję, to tata obok jest. bis

Przyjaciel to prawdziwy – na dobre i na złe.

2. Gdy mi smutno i gdy czasem płakać mi się chce,

tata weźmie na kolana i przytuli mnie.

I tak pięknie opowiada, bajki czyta mi,

a gdy obok mnie zasypia, mam cudowne sny.

Ref.: Ja i mój tata…

3. Tata uczy mnie, jak dobrze i jak pięknie żyć,

jak odpowiedzialnym i jak dzielnym dzieckiem być.

Więc mój tata to najlepszy, najwspanialszy wzór.

To kolega i przyjaciel – to jest tata mój!

Ref.: Ja i mój tata…

 

Karta pracy, cz. 4, s. 46.

Czytanie zdań z N. lub samodzielnie. Rysowanie swojej mamy i swojego taty. Nazywanie kwiatów.

 

 Słuchanie piosenki Gdzie jest tata? (sł. i muz. Krystyna Gowik).

https://www.youtube.com/watch?v=RQeF_-rGE1c

I. „Gdzie jest tata?” – pyta brat.

„Gdzie jest tata?” – pyta siostra.

„Gdzie jest tata?” – pytam ja,

a odpowiedź znam już sam.

Tata w pracy jest, tata w pracy jest,

bo pracuje całe dnie.

A ja wyślę mu zaraz sms,

że pobawić już się z nim chcę.

Ref. Muszę czekać do soboty, wtedy z tatą mamy swój czas

na zabawy i na psoty to sobota jest w sam raz.

Muszę czekać do niedzieli na rowery, spacer i las,

byśmy w świat swój polecieli to niedziela jest w sam raz.

II. Kiedy tata chwilę ma,

rozmawiamy w internecie.

Tata dobrze wie,

że z nim wszystko robić chcę.

Kiedy w pracy jest, kiedy w pracy jest,

gdy pracuje całe dnie,

to wysyłam mu wtedy myśli swe,

by już wrócił i spotkał mnie!

Ref.: Muszę czekać…

 

Karta pracy, cz. 4, s. 47.

 Kolorowanie ubrań tej osoby z pary, która jest wyższa. Naklejanie zdjęć odpowiedniego kwiatu.

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 48.

Wyklaskiwanie podanego rytmu, w powtarzaniu tekstu za N. Określanie, w którą stronę zwrócone są  serduszka. Naklejanie brakujących serduszek. Rysowanie po śladach dużych serduszek. Rysowanie w ich wnętrzu małych serduszek.

 

Wypowiedzi dzieci na temat Co lubią moi rodzice?

Dzieci określają, co lubi mama, co lubi tata, ale odpowiedzi podają, dzieląc dane słowa na

sylaby.

Np.: chłopiec mówi, że jego mama lubi cze-ko-la-dę, a tata cias-to. Pozostałe dzieci syntezują sylaby i podają całe słowa (czekolada, ciasto).

 

Dzień 3 Mój tata

 Rozmowa na temat – Jak dzieci pomagają rodzicom?

N. pyta:

− Czy pomagacie rodzicom w domu? W czym?

− Czy powinniście pomagać rodzicom? Dlaczego?

 Karta pracy, cz. 4, s. 49.

Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku sposobów, w jakie dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie ich.

 

Wycinanie serduszek z czerwonego papieru i ozdabianie – praca plastyczna

 Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dla mamy i taty. Nauka wiersza.

Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

od mamy nigdzie się nie oddalać,

groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi

ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszcze,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

rano buziaczkiem budzicie dzieci,

a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

tata trenuje małych pływaków.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 50.

Kolorowanie rysunku bukietu dla mamy. Rysowanie po śladzie drogi Olka i Ady do mamy.

 

Dzień 4 Wokół mamy i taty

 Karta pracy, cz. 4, s. 51.

Odwzorowanie kwiatków dla mamy. Rysowanie po śladach rysunków róż.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 52.

Oglądanie obrazków. Odszukiwanie i zaznaczanie 10 różnic miedzy nimi.

 

 Układanie zdań o rodzicach.

Dla każdego dziecka: kartonowe czerwone serca (ok. 15 cm), mazaki.

Dzieci układają zdania o mamie, tacie lub o obojgu rodzicach. N. zapisuje wybrane zdania na kartonowych czerwonych sercach.

 Liczenie słów w wybranych zdaniach.

Serca ze zdaniami.

N. odczytuje wybrane zdania z serc, a dzieci liczą w nich słowa i podają ich liczbę. Np.:

Mama to mój największy skarb. (5)

Niech tata żyje sto lat! (5)

Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

Mamo, tato kocham was. (4)

 Dzielenie na sylaby lub głoski nazw obrazków przedstawiających prezenty dla rodziców.

Obrazki przedmiotów, roślin, koszyk.

Dzieci losują obrazki z koszyka. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) lub głoski (6-latki).

Przykładowe obrazki: róża, czekolada, tort, kot, obrazek, wazon, kawa, korale, irys, gerbera,

pudełko…

 Podawanie rymów do słów: mama, tata.

Mama – rama, gama, tama, dama, lama…

Tata – wata, data, chata, łata, mata…

 

Zabawa Czy znamy imię mamy i taty?

Dzieci podają imiona rodziców, dzielą je na sylaby. Określają pierwsze i ostatnie głoski w ich imionach.

 

 Rozmowa na temat słowa serce.

Wycięty z czerwonego kartonu kształt ludzkiego serca.

N. pokazuje dzieciom serduszko wycięte z czerwonego kartonu i pyta:

− Z czym kojarzy się wam ten kształt?

− Czym jest serce?

Serce jest mięśniem wielkości pięści. Jego szersza część skierowana jest ku górze, węższa ku dołowi. Dzięki sercu w naszym ciele może krążyć krew.

− Do czego ludziom potrzebne jest serce?

− Czy tylko ludzie mają serca?

− Czy znacie jakieś przysłowia o sercu?

Np.:

Co w sercu to na języku.

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.

Serce nie sługa, nie zna co to pany.

 

Kwiaty dla Mamy i Taty

https://www.youtube.com/watch?v=qdq6znih_Yw

 

Dzień 5

 Karta pracy, cz. 4, s. 53.

Rysowanie szlaczków po śladzie, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach rysunków.

Kolorowanie rysunków dużych misiów na brązowo, a małych misiów – na różowo.

 

 Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Festyn.

Dzieci słuchają czytanego przez N. opowiadania i oglądają ilustracje w książce.

Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku

postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców – minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca.

– Brawo! – krzyczała Ada.

– Tato! Tato! – dopingował Olek.

Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks.

Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania. Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie.

– Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata.

– To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama.

Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie.

Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców.

– Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek.

– To są jajka sadzone – stwierdziła Ada.

Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek.

Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami. Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk:

Gdy na Księżyc się wybiorę,

to spakuję do walizki

moją mamę oraz tatę,

bo nie mogę zabrać wszystkich.

Z mamą będę liczyć gwiazdy

i rysować złote słońce,

z tatą zrobię prawo jazdy

na talerze latające.

Na Księżycu dom postawię

i dla mamy kwiat w ogrodzie,

tacie gwiezdną dam golarkę,

by się mógł ogolić co dzień.

Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,

zabierz tatę oraz mamę!

Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer.

– Wygrywa los z numerem 1865!

– Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek.

– Mamy szczęście! – pisnęła Ada.

Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek.

– Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama.

– Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata.

Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.

 

 Rozmowa na temat opowiadania.

N. pyta:

− Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

− Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

− Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

− Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi?

− W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce?

− Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu?

− Jakie nagrody przygotowały dzieci?

− Czym częstowali się goście?

− O kim Ada recytowała wiersz?

− Czym zakończył się festyn?

 

Praca plastyczna - „ Portret Rodziców” (technika dowolna)

Dance kids- https://www.youtube.com/watch?v=wheGAwTdrak

Życzymy wszystkim dobrego tygodnia.

================================================================================================================================================

W tym tygodniu tematyka –„ Łąka w maju” - 18.05 – 22.05.2020

Zabawa na przywitanie i rozgrzewkę – układ taneczny.

https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM 

 https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

Dzień 1 Barwa ochronna

Karta pracy, cz. 4, s. 36−37.

Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich.

https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

 Rozmowa na temat opowiadania.

N. pyta:

− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

− Co to jest barwa ochronna?

Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

Rozwiązywanie zagadek Bożeny Formy Mieszkańcy łąki.

Wiosną i latem się pojawia,

kiedy ranek nastaje

jej kropelki są na kwiatkach,

listkach i na trawie. (rosa)

 

Na niebie jej barwy

pięknie się mienią,

jak most ogromny

łączy niebo z ziemią. (tęcza)

 

Błyszczący na jej plecach

płaszczyk czerwony,

czarnymi kropkami

pięknie ozdobiony. (biedronka)

 

Rozciąga policzki

jak woreczki małe.

Zimowe zapasy

przenosi w nich całe.

Na czas mroźnej zimy,

gromadzi je w norze.

Ma miłe futerko,

znacie go może? (chomik)

 

Ma barwne skrzydła,

fruwa nad łąką

i bardzo lubi,

gdy świeci słonko. (motyl)

 

Jak się ten owad nazywa?

Przez cały dzień pracuje.

Na plecach nosi ciężary,

kopiec wielki buduje. (mrówka)

Karta pracy, cz. 4, s. 38.

Słuchanie opowiadania N. o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków za pomocą kropek (lub liczb). Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie o najciekawszym motylu.

https://www.youtube.com/watch?v=eMUawKnnHU4

 

Dzień 2 Motyle i kwiaty

Słuchanie piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

Wiosna na łące - piosenka z tekstem - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

Rozmowę na temat treści piosenki można połączyć z oglądaniem obrazków/zdjęć przedstawiających jej mieszkańców oraz występujące na niej rośliny.

https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI

Karta pracy cz. 4, s. 39.

Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.

Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.

Czy to prawda, czy to fałsz?

Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

− Konik polny w wodzie gra.

− Żaba dwie głowy ma.

− Biedroneczki są w kropeczki.

− Motyle mają ciepłe czapeczki.

− Stokrotka jest czerwona.

− Ważka jest większa niż wrona…

Zabawy z sześcianem.

 Przypomnienie cech kwadratu.

N. mówi:

− Nakreślcie w powietrzu kształt kwadratu.

− Jakie są boki kwadratu?

 Zapoznanie z sześcianem.

Kilka sześcianów różniących się wielkością.

N. prezentuje dzieciom kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dzieci je oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat. Układają figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.

 Karta pracy, cz. 4, s. 40.

Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.

Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.

 Karta pracy, cz. 4, s. 41.

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach.

Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.

https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s

 

Dzień 3 Wiosna na łące

Karta pracy, cz. 4, s. 42.

Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu.

Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.

Rozmowa na temat budowy biedronki.

Ciekawostki o biedronkach:

https://www.youtube.com/watch?v=qjvx4d1kK5w

Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.

Rozwój biedronki:

https://www.youtube.com/watch?v=fHqn-M5V1FU

Wykonanie biedronek – praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=r0mUU1IM9mM

Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz.

Dzieci poruszają się razem z N. zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka.

Następnie poruszają się same podczas recytacji przez N.

Zrób do przodu cztery kroki,                                     

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad, i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

 

Klaśnij w ręce razy pięć,

na klaskanie też masz chęć!

Wokół obróć się, raz dwa,

piłka skacze hop-sa-sa.

Ręce w górę i na boki,

zrób zajęcze cztery skoki.

Gdy się zmęczysz, poleż sobie,

i wyciągnij w górę nogę.

 

 Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o&list=RDZ_tk-AhlA1o&index=1

 

Dzień 4 Wiosenna łąka

Karta pracy, cz. 4, s. 43.

Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno

było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.

Bajka dla dzieci : Wędrówki Skrzata Borówki  – Łąka

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Praca plastyczna:

Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na

zielonych kartkach pastelami olejnymi lub farbami.

•• Instrumentacja wiersza Bożeny Formy Wiosna.

Dzieci:

Powiał wiatr majowy,

łąka zapachniała.

Świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce mocno grzeje,

świat do życia budzi.

Dobry czas nastaje,

dla zwierząt i ludzi.

Rozgrzewka dla całej rodzinki – aktywna zabawa.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

Dzień 5 Pierwsza kartka zielnika

Kończenie rymowanek o łące.

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki,łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata  dama. Po łące chodzi od rana.

Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)

Zabawa relaksacyjna Złota żaba.

N. mówi: chciałbym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to

ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujecie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki. Zamknijcie oczy.

Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi na ucho, ile much złapaliście.

 

 Karta pracy. Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76.

Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.

Zestaw zabaw ruchowych do wyboru,  na cały tydzień.

„Powitanie ciała”- dziecko  tańczy w rytm dowolnej wesołej muzyki. Do ruchu włącza się całe ciało. Kolejno tańczą: ręce, głowa, ramiona, tułów, całe ciało. Gdy muzyka ucichnie, np.: czoło „wita się” z kolanem, nos „wita się” z piętą itp.

„ Kwiaty rosną” - ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko w przysiadzie podpartym – „kwiaty zwiędły,” powolny wyprost do wspięcia na palce – „kwiaty rosną po deszczu”. W tle „Walc Kwiatów”  Czajkowskiego  https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

„Piórka” - ćwiczenia oddechowe. Dziecko dmucha na piórko, tak aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu.

„Zabawa z gazetą” wg C.Orffa  - ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Zadaniem dziecka jest wzięcie gazety i wydobycie z niej jakiegoś dźwięku. Dźwięków staramy się nie powtarzać, np. darcie, zwijanie, stukanie, pocieranie, potrząsanie, podrzucanie. Dziecko siedzi wygodnie i rytmicznie drze brzeg gazety tworząc frędzle w rytm wyliczanki „Idzie rak” – jeden pasek – „nieborak” – drugi pasek, „jak uszczypnie” – trzeci pasek, „będzie znak” – czwarty pasek

„Taniec z gazetą”- ćwiczenie równoważne wg C.Orffa . Taniec z gazetą na głowie, brzuchu, plecach, rękach, itp. w rytm  dowolnej wesołej melodii.

 „ Zumba kids”   https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

=======================================================================================================================

Witajcie w kolejnym tygodniu

Na początku dziękujemy za Wasze prace i nadsyłane zdjęcia, które dowodzą jak dzielnie i pięknie pracujecie w książkach, kartach pracy, ćwiczeniach. Jesteśmy pod wrażeniem Waszych prac plastycznych, budowli z klocków, układanek z puzzli, konstrukcji z papieru , a szczególnie Waszych portretów- kolaży w ramach arteterapiiJ

To bardzo ciekawe doświadczenie, gdy dzielicie się własnymi wizjami samych siebie, tworząc tak piękne i oryginalne dzieła.

Czekamy na resztę!

W tym tygodniu, chcemy Wam zaproponować kolejną pracę w ramach naszych zabaw z  arteterapią. Tym razem będzie to namalowany, bądź narysowany widok z Waszego okna…

Czasami dzieje się tak, że najbliższe otoczenie staje się dla nas całym światem. Tak było niedawno, kiedy większość z nas musiała jakiś czas przebywać w domu. Kiedy nie możemy być tam, gdzie chcemy, zaczynamy dostrzegać więcej szczegółów dokoła nas…Może dzięki temu, widzimy więcej, lepiej, wyraźniej, piękniej….?

Czekamy na Wasze widoki z okna namalowane wewnątrz…pokrywek od pudełek po butachJ

Dzięki temu stworzycie obraz w czymś, co będzie świetnie udawało obraz w ramie;) Powodzenia! I czekamy na zdjęcia.

A teraz zadania na kolejne dni tygodnia, których tematem będzie „Moja ojczyzna”

 

Dzień I:

  1. Obejrzyjcie film o Warszawie- naszej stolicy, przypomnijcie sobie najbardziej znane miejsca i zabytki miasta.

 

  1. Poproście rodziców, by napisali Wam na komputerze, bądź odręcznie wyraz  „Polska”, spróbujcie wykleić po śladzie każdą literę do wyboru - plasteliną, kulkami bibuły, ziarenkami grochu, koralikami, lub innym materiałem jakim dysponujecie w domu.

 

  1. Teraz chwilkę się pogimnastykujcie:

 

  1. Wspinajcie się na palce wysoko, tak jakbyście chcieli dotknąć sufitu.
  2. Wykonajcie 5 głębokich wdechów i wydechów.
  3. Pobawcie się w żuczki, które spacerowały na czworakach, a potem wpadły w dziurę i przewróciły się na plecki… Machając nogami i rękami przewracajcie się na boki, jak żuczki, które próbują wydostać się z dołka.
  4. Wykonujcie ruchy naprzemienne- podnosząc prawe kolano uderzcie w nie lewą dłonią, następnie podnieście lewe kolano i uderzcie w nie prawą dłonią. Ćwiczenie wykonujcie tak długo, aż dojdziecie do wprawy.
  5. Wykonajcie 10 rytmicznych przysiadów.
  6. Pobiegnijcie jak najszybciej w miejscu.
  7. Weźcie 10 głębokich wdechów i wydechów.
  1. Obejrzyjcie mapę Polski, zwróćcie uwagę, gdzie leży Bałtyk i Warszawa.
  2. Posłuchajcie opowiadania czytanego przez rodzica – książka (s.72-73), obejrzyjcie obrazki. Następnie dzieci 6 letnie próbują czytać samodzielnie- rodzice oceniają:

- „wspaniale czytasz”- dostajesz 3 całuski

-„dobrze sobie radzisz”- dostajesz 2 całuski

-„jeszcze troszkę musisz poćwiczyć”- dostajesz całuska

      6. Odpowiedzcie na pytania:

             - O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?

             -Kto pomógł jej przedstawić legendę?

     7. Wykonajcie zadanie w Kartach pracy, cz.4, s.29

     8. Poszukajcie z rodzicami zdjęć różnych zakątków Polski, które najbardziej Wam się    podobają lub, w których już byliście.

    9. Pobawcie się w kalambury: Pokażcie rodzicom co można robić w różnych rejonach Polski, a rodzice zgadują, o jakie miejsca chodziło (góry, morze, jezioro, ulubione miejsce, gdzie spędzacie wakacje, miejsce, gdzie chcielibyście pojechać itp.)

 

Dzień II

1.Wykonajcie zadania w Kartach pracy, cz.4, s. 30-31

2. Ułóżcie zdania ze słowami:

stolica, Wisła, syrena

3.Ćwiczenie oddechowe- „Wiślane fale”- połóżcie się na dywanie, następnie połóżcie sobie na brzuchu kartkę papieru zwinięta w kulkę, teraz nabierzcie powietrza w płuca i wydychajcie powietrze, najpierw powoli, potem gwałtownie, szybko, krótko, długo…obserwujcie jak Wasza łódeczka faluje na rzece Waszego brzuszka.

4. Zajęcia 1. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

 

 Określanie, ile wody jest w butelce.

Rodzic stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dzieci: Ile jest wody w butelce –

dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

 Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

−− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.

−− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do

tej z największą.

−− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

 Zapoznanie z miarą płynów.

Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

 

Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga –

wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.

 

*Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków

wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było

tyle samo).

5.Wykonajcie ćwiczenia w Kartach pracy, cz. 4, s. 32–33.

Obejrzyjcie zdjęcia, zwróćcie uwagę na poziom soku w szklankach.

6.Teraz utrwalimy znajomość cyfr: rodzic pokazuje wybraną cyfrę od 1-10, a Wy przynosicie odpowiednia ilość przedmiotów, którą wskazuje cyfra.

 

Dzień III.

 

1.Wysłuchajcie i przypomnijcie sobie polski hymn narodowy – „Mazurek Dabrowskiego”. Pamiętajcie, ze hymn śpiewa się w szczególnych sytuacjach, ważnych dla naszego kraju. Należy również stać wtedy na baczność.

 

2. Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.

Ilustracje przedstawiające najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy.

Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę

dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd

Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

 

3. Wykonajcie teraz warszawską Syrenkę.

 

Wytnijcie po liniach konturowych, narysowanych przez rodzica na papierze kolorowym, poszczególnych

elementów Syrenki i naklejanie ich na kartkach.

Ułóżcie z rozsypanki literowej i przyklejcie podpis Syrenka (6-latki).

 

4. Obejrzyjcie mapę  Polski w atlasie lub na stronie internetowej. Wykonajcie z pomocą rodzica kontur mapy Polski.

 

(Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego

kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra),

największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych

nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską (6-latki).

 

5.Zaznaczcie na swoich mapkach miejsce Warszawy i naszego miasta- Częstochowy. Zwróćcie uwagę na kolory zaznaczone na mapie. Pokolorujcie swoje mapki.

 

  1. Ułóżcie z rozsypanki literowej przygotowanej przez rodzica napisy „To jest Polska”, Polska to nasz kraj”, „Jestem Polakiem” – dzieci 6- letnie!
  2. Pójdźcie z rodzicami na wiosenny spacer do lasu. Warto podziwiać piękno majowego krajobrazu i przyrody, która wystrzeliła zielenią, kwiatami i zapachami, które zapierają dech w piersi