42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Grupa VIII

Zachęcam Rodziców z grupy VIII do kontaktu mailowego grupaVIII@interia.pl

KOCHANE DZIECI

przekazujemy Wam i Waszym Rodzicom propozycje kart pracy, odsyłajcie na naszego maila grupowego grupaVIII@interia.pl efekty swojej ciężkiej pracy.
Mamy nadzieję na szybki powrót do normalności.
Przesyłamy moc pozdrowień i uścisków
Pani Magda, Basia i Iza :-)

 

Tematyka 30.03-03.04.2020

Wiosenne powroty

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

https://www.youtube.com/watch?v=U45ElGk5Dlw

Ćwiczenia poranne – zestaw nr 29( na cały tydzień)

Krążek dla każdego dziecka.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.

Dzieci spacerują po sali. Na hasło: Skowronek, zatrzymują się, kładą na brzuchu, podnoszą

łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie ptaka przez lornetkę.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Oglądamy przebiśniegi.

Dzieci spacerują po sali. Na hasło: Przebiśnieg, wykonują przysiad i patrzą na podłogę –

przyglądają się kępce przebiśniegow wyglądających spod śniegu.

• Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – Uwaga! Kałuża.

Dzieci spacerują po sali między rozłożonymi  krążkami – kałużami. Na

hasło: Kałuża, przeskakują przez krążki – kałuże.

• Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu.

Dzieci kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią

to samo na dywanie.

• Zabawa bieżna z zastosowaniem przysłowia.

Dzieci rytmizują tekst przysłowia W marcu jak w garncu, tupiąc.

 

PONIEDZIAŁEK

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdziebudować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –

powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,

pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –

świergotała jaskołka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na

ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spojrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych

puchow i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek

buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłotni – zaćwierkał stary wrobel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych

w ziemi owadow. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost

na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm...

trzecie po prostu zająłem jaskołkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich

budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam

kątem u bociana. W gałęziach, ktore poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo

nie żałują mi tego kącika.

•• Rozmowa na temat opowiadania.

− Ktore ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskołka, a jakie remiz?

− Co powiedział wrobel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

 

•• Karta pracy, cz. 3, s. 62.

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery

i liczby, cz. 2, s. 52–55.

 

WTOREK

Karta pracy, cz. 3, s. 63.

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery

i liczby, cz. 2, s. 56–57.

•• Karta pracy, cz. 3, s. 64.

Jan Brzechwa "Przyjście wiosny" Czyta: Bogdan Dmowski

https://www.youtube.com/watch?v=IK7I3VNDCBk

Posłuchaj: Antonio Vivaldi - "Wiosna"
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery

i liczby, cz. 2, s. 56–57.

 

ŚRODA

Karta pracy, cz. 3, s. 65.

Ćwiczenia separacji ruchów.

Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny

od ruchów innych części ciała.

• Niezależność ruchów rąk tułowia:

prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę,

prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę,

prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę,

prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

• Rozdzielanie ruchów dłoni i palców:

zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej,

uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni

i zewnętrzną stroną dłoni.

• Rozdzielanie ruchów palców:

zaciśnięcie pięści wokół kciuka,

unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.

Praca plastyczna Wesoła wilga.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 18, klej, nożyczki, kredki.

• Wycinanie z karty rysunku wilgi.

• Kolorowanie rysunku według wzoru (fotografia).

• Nacinanie obrazka w zaznaczonych miejscach i składanie go według instrukcji.

• Sklejanie głowy.

Karta pracy, cz. 3, s. 66.

 

CZWARTEK

Rozwiązywanie zagadek o ptakach.

Zdjęcia wybranych ptaków.

N. umieszcza na tablicy zdjęcia ptaków – rozwiązań zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dzieci

wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka.

Piora biało-czarne,

buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone.

(bocian)

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła.

(jaskółka)

 

Już po lesie kuka,

gniazdka sobie szuka.

Jak znajdzie, podrzuca jaja,

niech inni je wygrzewają.

(kukułka)

Śpiewa wysoko

piosenki do słonka,

głos ma podobny

do drżenia dzwonka.

(skowronek)

•• Karta pracy, cz. 3, s. 67 I 68

 

 PIĄTEK

Karta pracy, cz. 3, s. 69.

•• Wizualizacja – Jestem ptakiem.

Dzieci leżą z zamkniętymi oczami:

Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piorami i piękne skrzydła. Dzięki

nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej.

Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las,

łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, ktore czujesz,

są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz

dziob pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się

spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem,

placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak?

 dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się głoskami. Np.

a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa;

o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

*Karta pracy, cz. 3, s. 70–71.

 

======================================================================================================================
Tematyka 23-27.03.2020

Drodzy Rodzice
Zachęcamy Was do odwiedzenia razem z Waszymi pociechami profilu Misiowe Mamy https://m.facebook.com/231084100806608 gdzie odnajdziecie ciekawe inspiracje do pracy z dziećmi w ramach ogólnopolskiego projektu "Mały Miś..." w który nasza grupa bierze udział.

https://kreatywnadzungla.pl/2020/03/pani-wiosna-twarz-3d.html

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

https://eduzabawy.com/nauka-pisania-do-drukowania/

https://eduzabawy.com/karty_pracy/dopasuj_cienie/dzien-postaci-z-bajek/

Tematyka z podręczników WIOSENNE PRZEBUDZENIA propozycje pochodzą z przewodnika MAC Edukacja Nowie przygody Ady i OLka

ćwiczenia ruchowe
Ćwiczenia poranne – zestaw nr 28.(na cały tydzień)

• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Słonko wschodzi i zachodzi.
Dzieci stopniowo podnoszą się z przysiadu do stania, wyciągają ręce w górę i obracają się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się – słonko zaszło.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące.
Dzieci są bocianami. Chodzą po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze, wystawiają złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszają nimi jak dziobem i powtarzają: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

Zajęcia 1. PONIEDZIAŁEK
Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.
•• Zabawa Jaka jest wiosna?

•• Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?
•• Rozmowa na temat wiersza.
−− Jaki problem miała wiosna?
−− W co postanowiła się ubrać?
−− Jak wyglądała?
•• Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?
•• Zabawa słowna pod hasłem: Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?

Karty pracy, cz. 3, s. 52–53.
Nazywanie oznak wiosny przedstawionych na zdjęciach (zając z młodymi, krokusy, lecące
bociany, przebiśniegi, motyle cytrynki, kwitnące wierzba i leszczyna, kra, skowronek, czajka,
deszcz). Słuchanie wiersza L. Łącz Już. Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.
Rysowanie po śladach rysunków motyli. Kolorowanie ich tak, aby przypominały motyla cytrynka.
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 46–49.

WTOREK
••Zabawa Szukamy rymów do wiosennych słów.
wymawianie słów kojarzących się z wiosną, a dzieci podają do nich rymy.
wiosna – sosna, radosna
skowronek – dzwonek
sasanka – pisanka
krokus – hokus-pokus…
•• Karta pracy, cz. 3, s. 54.
•• Karta pracy, cz. 3, s. 55.
Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – Wiosno, gdzie jesteś?
Dzieci naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada N.
Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (maszerują
w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze(naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biegają z szeroko rozłożonymi rękami),a potem brodziły po trawie, wysoko ponosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek(maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumkają), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła
krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladują wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kichają: aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszerują, uśmiechając się do siebie).

ŚRODA
Ćwiczenia poranne (patrz poniedziałek)
Praca plastyczna - PIERWSZE BAZIE
dziecko przykleja na kartce wazon wycięty po lini., na
wazonie przykleja paski papieru wydarte z szarych gazet (gałązki); dokleja po obu stronach gałązek wydarte z gazet niewielkie owale.
•• Karta pracy, cz. 3, s. 56.
Praca plastyczna – Pierwszy motyl.
Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 19, klej, nożyczki, kredki, flamastry.
• Wycinanie z karty rysunku motyla.
• Kończenie kolorowania rysunku motyla.
• Nacinanie obrazka motyla w wyznaczonych miejscach i składanie go według wzoru.
• Przyklejanie główki we właściwym miejscu.
Karta pracy, cz. 3, s. 57.
Oglądanie obrazka sasanki. Powtarzanie jej nazwy. Dorysowywanie brakujących części
sasanki na kolejnych rysunkach. Oglądanie obrazków przedstawiających, jak rozwijała się sasanka. Określanie, czego potrzebują sasanka i inne rośliny, żeby się rozwijać.

CZWARTEK
Ćwiczenia poranne - patrz poniedziałek :-)
Karta pracy, cz. 3, s. 58.
Karta pracy, cz. 3, s. 59.
Zabawa ruchowa z elementem wyprostnym – Wiosenne kwiaty.
Grzechotka.
Dzieci są kwiatami. Powoli wstają, prostują łodyżki, liście, wyciągają główki kwiatowe w kierunku słońca. Brak akompaniamentu jest sygnałem do powolnego przyjęcia pozycji ,wyjściowej.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 50–51.

PIĄTEK
Ćwiczenia poranne - patrz poniedziałek
Karta pracy, cz. 3, s. 60.
•• Oglądanie reprodukcji malarskich przedstawiających wiosnę – rozmowa na temat wiosny.
Dla każdego dziecka: wyprawka, reprodukcje obrazów: Claude`a Moneta Wiosna, Williama
McTaggarta Wiosna.Dzieci wypowiadają się na temat wiosny przedstawionej na reprodukcjach.
Podawanie atrybutów wiosny.
Mazak, karton z napisem: Wiosna jest…

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Ozimina.
Książka (s. 54–55) dla każdego dziecka.

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek
z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.
– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.
– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem.
Wtedy najlepiej rosną.
– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…
– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie
to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.
– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.
– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą
sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.
Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę
przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.
– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie
wymieniłem?
– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich
przepiękny śpiew nad polami.
– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.
– Brawo! A znasz taki wierszyk?
Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:
101
Szpak się spotkał ze skowronkiem.
– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!
Czas na twoje ptasie trele,
z tobą będzie nam weselej.
– Drogi szpaku – rzekł skowronek –
gardło całe mam czerwone,
łykam syrop i pigułki,
niech kukają więc kukułki.
Kuku, kuku – wiosna śpiewa!
Pąki rosną już na drzewach.
Kuku, wiosna!
Wiosna, kuku!
Będzie radość do rozpuku!
Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.
Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.
– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!
– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto,widzisz?
– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?
– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.
– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.
– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno,
ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.
– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.
Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.
„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.
W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.
– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.
– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków –Olek wręczył siostrze bazie.
– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:
– Chodź, pokażę ci robale…
– Robale? Jakie robale?
– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.
Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice.
Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.
– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?
– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.
A wiesz, co z niej wyrośnie?
– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.
– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.
Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.
Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się
ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.
102
– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.
– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.
– Jak to?
– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa
•• Indywidualne układanie puzzli Wiosna.
Dla każdego dziecka: wyprawka, puzzle Wiosna.
•• Karta pracy, cz. 3, s. 61.


https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf str 52-61

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html str 46-51