42-224 Częstochowa
ul. Michałowskiego 32
34 322 22 50
Logopedia

Zapraszamy do kontaktu logopeda.mp15@gmail.com

propozycja 30.30-3.04
Terapia logopedyczna
Propozycje ćwiczeń oddechowych dla dzieci w różnym wieku
Ćwiczenia oddechowe

1. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
2. Dmuchanie na płomień świecy w odległości nie pozwalającej zdmuchnąć płomyka, tak by wyginać go pod wpływem dmuchania – zabawa Tańczący płomyczek.
3. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
4. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki – zawody Kto dmuchnie dalej.
5. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
6. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone ponad głową ćwiczącego na nitkach
o różnej długości.
7. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie – zabawa Wyścigi samochodowe.
8. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko – zabawa Mecz piłkarski.
9. Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza – zabawa Gotowanie wody.
10. Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
11. Próby gwizdania.
12. Zdmuchiwanie z ręki lekkiego przedmiotu, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
13. Rozdmuchiwanie: Chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
14. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
15. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
16. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
17. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.


Życzę dobrej zabawy

 

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/wp-content/uploads/2018/11/baby3.jpg

==============================================================================================================================

tydzień 23-27.03.2020
Ćwiczenia języka

1. Wysunięty język przesuwać poziomo z jednej strony w drugą.
2. Wysunąć język skierowany jak najbardziej w prawą stronę, a następnie przesuwać
go w linii poziomej w stronę przeciwną, starając się, aby podczas zmiany położenia
był jak najdalej wysunięty na zewnątrz.
3. Przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust, tzn. oblizywać dolną wargę
i górną.
4. Oblizywać wargi podczas coraz szerszego ich otwierania.
5. Wysuwać język w linii prostej jak najdalej na zewnątrz, utrzymując go w płaszczyźnie
poziomej.
6. Wysuwać język jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej.
7. Przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach górnych i dolnych zębów.
8. Opuścić dolną szczękę i położyć swobodnie bezwładny język na dolnej wardze,
ale spłaszczony i rozszerzony tak, aby boki jego dotykały kącików warg.
9. Wysuwać język do przodu w płaszczyźnie poziomej i cofać go do poprzedniej pozycji
bezwładnej.
10. Dotykać czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej
dolnej szczęce.
11. Wysuwać język „szeroki” w kierunku brody i unosić go w kierunku nosa przy
opuszczonej dolnej szczęce.
12. Wysuwać język mimo zbliżonych szczęk; język siłą przeciska się między nimi, górne
siekacze skrobią grzbiet języka.
13. Przesuwać grzbiet języka tak, aby ocierał się o górne zęby, podczas gdy czubek języka
przyciśnięty jest do wewnętrznej strony dolnych siekaczy.
14. Przesuwać czubek języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej.
15. Przyciskać mocno język do zębów i cofać go, silnie trąc nim o dziąsła i podniebienie,
aż do wytworzenia mlaskania.
16. Wykonać kilkakrotnie mlaskanie czubkiem języka.
17. Wykonać kilkakrotnie mlaskanie środkiem języka.


Terapia logopedyczna
Propozycje ćwiczeń wzmacniających mięsień okrężny warg
Ćwiczenia warg

1. Ściągnąć usta, jak przy samogłosce u, a następnie spłaszczyć cofając kąciki, jak przy
artykulacji i, powtórzyć te ruchy kilkakrotnie.
2. Cofnąć kąciki ust, a następnie otwierać i zamykać usta.
3. Wciągać powietrze ustami ściągniętymi.
4. Cmokać.
5. Zagwizdać parę razy na jednym tonie.
6. Zamknąć usta i przesunąć je w lewą, a potem w prawą stronę.
7. Utrzymać między ustami ołówek.
8. Wprawić usta w drganie.
9. Ssać wargę górną, a potem dolną.
10. Dmuchać na płomień świecy, na watkę lub kulkę papieru.
11. Wymawiać coraz szybciej połączenia samogłosek au, szeroko otwierając wargi przy a
i ściągając je mocno przy u.
12. Gra na organkach ćwiczy mięśnie warg.
13. Przytrzymywać wargami kartkę papieru, którą rodzic usiłuje wyciągnąć.
14. Zamknąć zęby i rozciągnąć wargi, aby zęby były widoczne. Powtórzyć ten ruch kilka
razy.
15. Zamknąć zęby i cofać mocno na zmianę prawy i lewy kącik warg.
16. Nabrać powietrz pod wargę górną, potem pod dolną.
17. Zamknąć usta, ściągnąć je i przesuwać ściągnięte w lewą stronę, a potem w prawą.
18. Przy rozchylonych szczękach wciągać wargi do środka jamy ustnej.
19. Cofnąć kąciki warg a następnie opuszczać i unosić dolną szczękę.

 

Ćwiczenia i zabawy usprawniające podniebienie miękkie

  • Ziewanie przy nisko opuszczonej żuchwie
  • Płukanie gardła  (ciepłą wodą lub na niby)
  • Lekki kaszel (język wysunięty – zabawa w chorego krasnoludka)
  • Chrapanie na wdechu i wydechu (udajemy śpiące misie)
  • Głębokie oddychanie (wdech nosem – podniebienie opuszczone, wydech ustami – podniebienie uniesione zamyka dostęp do jamy nosowej) – ruchy podniebienia miękkiego można obserwować w lusterku
  • Wciąganie powietrza (zasysanie) przez słomkę do picia napojów i przenoszenie drobnych papierków np. z miseczki do miseczki
  • Zabawa w świnkę – chrząkanie (za długa i za intensywna zabawa może podrażnić gardło)
  • Wymawianie krótkiej samogłoski przy szeroko otwartych ustach. W lusterku widoczne są ruchy podniebienia miękkiego i tylnej ściany gardła
  • Gwizdanie (na początku z zatkanym nosem, później stopniowo bez zaciskania nosa)
  • „Baloniki” – zatrzymywanie powietrza w jamie ustnej (nadąć policzki i utrzymać je w tej pozycji. Jeśli są problemy, na początku można ćwiczenie wykonywać z zatkanym nosem, potem podczas trzymania powietrza w buzi, puszczać nos
  • Wypowiadanie „słowa” apa (mocno zwieramy wargi przy artykulacji |p| i przedłużamy ten moment – powietrze gromadzi się w jamie ustnej pod ciśnieniem potrzebnym do rozwarcia warg i wymówienie głoski |p|
  • Wypowiadanie sylaby ze spółgłoską |p| na końcu (przedłużamy zwarcie warg), np.: ap, op, up, ep, yp itp.
  • Wypowiadanie sylab ze spółgłoską |p| na początku: pa, po, pe, pu, py, pi – przedłużamy zwarcie warg
  • Masaż: masujemy podniebienie w linii środkowej, zaczynając od podniebienia twardego, stopniowo przesuwając palec w tył jamy ustnej (aż do wystąpienia odruchu zwracania!!!), podniebienie miękkie wtłacza się lekko do góry. Powtarzamy to kilka, kilkanaście razy.
    W trakcie masażu należy wymawiać samogłoskę |a| lub |e| - chodzi o wyćwiczenie prawidłowego działania mięśni gardła podczas mówienia
  • Gęganie (gę, gę) przy szeroko otwartych ustach, z językiem leżącym swobodnie przy dolnych siekaczach
  • Chuchanie (rozgrzewamy ręce)
  • Energiczna wymowa sylab: ku (zabawa w kukułkę), gu, ko, (zabawa w kurę – opis na dole), go, oko, ogo, uchu, ugu, uku

Zabawa w kukułkę – mamy narysowanego ptaka (lub ptaka zabawkę), który chowa się za różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest obserwowanie zwierzęcia i gdy tylko pokaże ono swoją główkę, dziecko powinno zareagować głośnym kuku! Kuku!

Zabawa w kurę – chowamy w pokoju „jajka” (mogą to być kulki z białego papieru). Dziecko jest kurą, która szuka swoich jajek, gdy znajdzie , gdacze głośno: kokoko!!!