Jednym z ważniejszych problemów współczesnego świata jest ochrona naturalnego środowiska. Umiejętność właściwego współżycia ludzi z przyrodą należy zaszczepiać dzieciom od najmłodszych lat. Aby jednak one były przekonane o konieczności ochrony przyrody, szanowały i doceniały ją - muszą ją poznawać.
Zasadą doboru treści przyrodniczych w przedszkolu jest ekologiczne jej ujęcie, z uwzględnieniem treści związanych z pielęgnacją roślin i zwierząt. Młodsze dzieci przedszkolne poznają głównie przyrodę w ogrodzie przedszkolnym. Starsze zaś w środowisku przyrodniczym poznają park, łąkę, pole, las, sad. Świat przyrody jest interesującym obiektem poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym, wiadomości z przyrody najbardziej odpowiadają zasobowi myślenia dzieci.
Poznawanie przyrody powinno przebiegać do kontaktów z obiektami i zjawiskami przyrodniczymi do kształtowania ich przyrodniczego myślenia.
Na poziomie pierwszego stopnia poznawania przyrody podstawową rolę odgrywają wrażenia i spostrzeżenia. Aktywne i zamierzone spostrzeganie nazywa się obserwacją. Stanowi ona dla małych dzieci główne źródło wiedzy o przyrodzie. Nauczyciel powinien kierować ich obserwacją przez nadawanie procesowi spostrzegania określonego celu. Obserwacja może mieć charakter bezpośredniego kontaktu obserwatora z obiektami i wówczas mówi się o obserwacji bezpośredniej. Przy wykorzystywaniu różnych środków audiowizualnych, umożliwiających odtwarzanie obiektów lub zjawisk przyrodniczych, mamy do czynienia z obserwacją pośrednią. Obserwacje prowadzi się przy wykorzystaniu różnych zmysłów: wzrokowych, słuchowych, smakowych, węchowych.
Główne operacje myślowe leżące u podstaw przyrodniczego poznania to: analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie, klasyfikacja, konkretyzacja.
Analiza - rozumiana jako zestawienie danego organizmu, jego części, cech lub procesów życiowych z innymi w celu wyodrębniania ich z całości i ustalenia istniejących między nimi stosunków i zależności.
Synteza - łączenie wyodrębnionych w toku analizy elementów rzeczywistości, a także ich wyobrażeń i reprezentujących je pojęć.
Z procesami analizy i syntezy nierozłącznie wiąże się porównywanie - które prowadzi do poznawania różnorodnych organizmów i jednocześnie kształtuje umiejętność klasyfikowania i porządkowania obiektów przyrodniczych przez dzieci. Z procesem porównywania wiążą się następne procesy - uogólnianie i konkretyzacja - wyodrębnianie cech wspólnych dla wszystkich obserwowanych obiektów i odkrywanie związków między nimi.
W czasie realizowania treści przyrodniczych należy uwzględniać następujące cele:
Poznawanie przyrody przez dzieci powinno opierać się na dwóch zasadach:
Te różnorodne zadania wyzwalają aktywność. A rola nauczyciela polega na kierowaniu procesem poznawania przyrody.
Opracowała: Anna Hajnrych-Olszewska